ZD Simulator - Route Editor

Chcete si vytvořit vlastní trať? Vyzkoušet jak funguje tato reálná simulace v konkrétních podmínkách? Udělat si trať podobnou té, po které jezdíte domů? Nebo prostě jen si zkusit jak se to dělá? Tak jste tady dobře a čtěte dál.

Na úvod jednu poznámku, kterou jsem odhalil když jsem psal závěr, jinak by asi ten článek nevznikl. Do free (neplacené) verze nejde doplňovat nové tratě včetně takto vytvořených.

Nejprve je třeba stáhnout SDK pro tvorbu tratě route_sdk.rar. Stažený soubor se rozpakuje do "routes" v ZDSIM adresáři.

Dále se v podadresáři "routes" simulátoru vytvoří nový adresář pro novou trať, řekněme "Skalice", a naplní takto:

Skalice/map_editor/ ( adresář podkopírovat z SDK )
Skalice/models/ ( adresář podkopírovat z SDK )
Skalice/scenaries/ ( prázdný adresář )
Skalice/textures/ ( adresář podkopírovat z SDK )
Skalice/objects.ref (soubor podkopírovat z SDK)
Skalice/objects.dat (prázdný soubor)
Skalice/profile.dat (prázdný soubor)
Skalice/route1.map (prázdný soubor)
Skalice/route1.trk (prázdný soubor)
Skalice/route2.trk (prázdný soubor)
Skalice/svetofor1.trk (prázdný soubor)
Skalice/svetofor2.trk (prázdný soubor)

V "models" jsou modely v DMD formátu, převedené z 3DMAX, v "textures" jsou k nim textury. Oboje je spojeno v souboru objects.ref, kde se definuje název objektu a jeho denní eventuálně i noční textura. Je možná tak i doplňovat vlastní objekty.

Nejprve je třeba definovat profil do souboru "profile.dat". Ten normálně připravuje autor Slava Usov, my si jej uděláme sami. Není to sice úplně snadné ale s trochou snahy to zvládneme.

Struktura souboru se skládá z řádků, specifikujících vždy 100m trati. Pro jeden kilometr máme tedy 10 řádků. Každý řádek obsahuje sekvenci textových hodnot oddělených tabelátory.

Postupně zleva doprava to jsou:

- číselná pozice ve stovkách metrů, buď dle reálu nebo smyšlená, například 387900
- sklon trati jako desetinné číslo v promile, například -3.6
- poloměr oblouku, 0 pro rovnou trať, nebo například 1000 (nemůže být libovolné)
- výška levé strany trati
- výška pravé strany trati
- hodnota napětí, 0 = bez elektrifikace, jinak 3 či 25 (kV)
- dvoukolejka, příznak 1 pro dvoukolejku, 0 pro jednokolejku
- typ lesa na levé straně (0 bez lesa)
- vzdálenost lesa od tratě doleva
- typ lesa na pravé straně (0 bez lesa)
- vzdálenost lesa od tratě doprava
- typ fon na levé straně (0 bez)
- vzdálenost od tratě doleva
- typ fon na pravé straně (0 bez)
- vzdálenost od tratě doprava
- typ staveb na levé straně (0 bez)
- vzdálenost staveb od tratě doleva
- typ staveb na pravé straně (0 bez)
- vzdálenost staveb od tratě doprava
- počet doplňkových kolejí vlevo od trati
- počet doplňkových kolejí vpravo od trati
- výhybka, typ rozbočení
- doplnění k výhybce
- typ pole na levé straně (0 bez)
- úhel pole od tratě doleva
- typ pole na pravé straně (0 bez)
- úhel pole od tratě doprava

Pro jednoduchost jsem připravil záhlaví, akorát je třeba nahradit mezery tabelátory:

;km100m sklon oblouk vyskaL vyskaP napeti dvoukol les lesL les lesP fon fonL fon fonP stavby stavbyL stavby stavbyP cestyL cestyP vyhybka doplnek pole poleL pole poleP

Ukážeme si třeba stometrový pravý oblouk elektrifikované 25kV dvoukolejné trati, stoupající 5 promile, obklopený z levé strany lesem ve vzdálenosti 20m a z pravé strany malými domky. Takto to vypadá hrůzostrašně, ale když si to oddělíte tabelátory a umístíte pod záhlaví tak už to bude jasné.

0 5 -1000 0 0 25 1 1 20 0 0 0 0 1 20 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Nyní si spusťte "sample.exe" (vlezte do map_editor podadresáře), až se objeví okno stiskněte tlačítko Perestrojit (1), tím se načte náš profil. Pak stiskněte pohyb vpřed (2) nebo pohyb vzad (3). Pohybujete se po kolejích. Až budete mít delší úsek, můžete rychle skočit na danou pozici pomocí editboxu (4). Pohled (Shora, Vzad, Doprava, Doleva, Vpřed, defaultně Vpřed) můžete měnit pomocí (5).

Všimněte si, že ten náš řádek se promítl v dolní části, pod náhledem. Tam si také můžete pomocí výběrových tlačítek zkouknout různé typy lesa či domků.

Ptal jsem se autora, zda nejde ten profil přidávat v editoru. Odpoveď je, že nikoliv. Jde tam ale následně měnit, takže alternativně když si uděláte 100km rovné trati tak si ji tady načtete a měníte si ji už v editoru. Pak ale je třeba ten profil ukládát v editoru tlačítkem "Sochranit profil" vlevo od tlačítka Perestrojit.

Pojďme dál. Zavřeme editor, nakopírujeme ten náš jeden řádek ještě devětkrát a v první položce změníme "kilometrovník", takže budeme mít pod sebou 0, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900. Celkem tedy budeme mít 1km stoupajícího dvoukolejného oblouku.

Opět otevřeme editor, klikneme Perestrojit a párkrát na Vpřed. Uvidíme cca toto:

Položka 1 nám ukazuje řádek profilu, položka 2 pak náš kilometrovník, položky 3 aktuální pozici (skáče po 20m). Nás teď ale bude zajímat položka 4, respektive to číslo. To udává jakýsi uzel (ty žluté kostky). Jsou nerovnoměrně rozmístěny a nedají se spočítat z vzdálenosti, je třeba je zjistit tady. Zapamatujeme si tedy ono číslo (11).

Do zatím prázdného souboru "svetofor1.dat" (návěstidla pro cestu tam) přidáme definici návěstidla, a to "11 ab_exit X1 1", kde 11 je onen "uzel", ab_exit je odjezdové návěstidlo, X1 a 1 je jen označení. Vše odděleno tabelátory. Typy návěstidel jsou: ab_exit, ab_rout, ab_entr, ab_line.

Pokud jsme nevyskakovali z editoru, tak jenom stiskneme znovu Perestrojit, jinak editor otevřeme a najedeme na "uzel 11". V každém případě vidíme odjezdové návěstidlo.

Nyní si ukážeme vložení "netraťového" objektu. Vybereme objekt Puteec (cestář) v (1), klikneme VstavitObjekt (2), tlačítky Vverch (3) a VVniz (4) určíme výšku, pomocí Smeščenie Sdv+ (5) a Sdv-(6) pak pozici doprava/doleva, pomocí Ordinata Sdv+ (7) a Sdv- (8) pak pozici vpřed vzad. Pokud se vám pracant zdá poněkud malý tak mně taky.

Nyní uložíme trať v editoru pomocí SochranitMir (1) a SochranitProfil (2).

Poslední věcí je definice stanic. V adresáři s tratí založíme soubor "start_kilometers.dat" a dovnitř napíšeme "Vesnice 10 5". To první je název stanice, zastávky či prostě místa na trati, druhé číslo je koncový bod a prvé číslo počáteční bod, odděleno mezerami (nikoliv TAB!). Jinými slovy, od uzlu 5 po uzel 10 je "zastávka" Vesnice. Hodnotu 10 (ne 11) jsme vybrali úmyslně, protože s 11 by začátek soupravy byl na úrovni návěstidla a nebylo by na něj vidět. Také odhlédněme od faktu, že bychom tam měli dát aspoň stříšku, nástupiště či tak.

Spustíme simulátor, vybereme naší novou trať Skalice, ověříme startovací pozici Vesnice, zkontrolujeme lokomotivu M62 a upravíme na nějaký rozumný počet vagónů.

A dole vidíte výsledek naší společné činnosti.

Pokud to budete chtít rozjet, tak budete překvapeni, že signál STUJ nezmizí. je to tím, že tam máme jen jedno návěstidlo, takže je zároveň poslední. Pro funkční trať přidejte další někam na konec.

Mimochodem - pracant nikde. Doplnění: zřejmě jsem se tam zamotal v Perestrojka/Sochranit (načtení/uložení) - funguje to, pracant je.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.