Ultra realistický ZDSIM přináší jednu věc, která v reálu k dispozici není, ale je velmi poučná. Jedná se o zobrazení stavu brzd na prvním a posledním voze vlaku. V reálu, co já vím, je na lokomotivě vidět pouze tlak v hlavním potrubí (měřený na lokomotivě) a tlak v brzdovém válci a pomocném vzduchojemu lokomotivy. Správné natlakování je ověřeno provedením zkouškou brzdy.
Pokud stiskneme F9, zobrazí se doplňující průhledný text (viz obrázek). Nás zajímají hodnoty pod dvěma řádky: "Dannyje VR golovy" pro první vagón a "Dannyje VR chvosta" pro poslední vagón.
Hodnota TM ukazuje tlak v hlavním potrubí, který se v normálním nezabržděném a doplňovaném stavu udržuje na cca 5 barech a lehce se snižuje směrem ke konci vlaku. Tento tlak se předává do pomocných vzduchojemů ZR na vozech, vzduchojemy jsou v nezabržděném stavu natlakovány na 5 barů. Při zabrždění vlakovou brzdou dochází ke snižování tlaku v hlavním potrubí, čímž rozvaděč se otevře a napouští vzduch z pomocného vzduchojemu (ZR) do brzdových válců (TC). Ty pak brzdí. Jakmile dá strojvedoucí pokyn k odbrzdění, je průběžné potrubí tlakováno zpět na patřičnou hodnotu, tlakuje se i pomocný vzduchojem (ZR) a vzduch z brzdových válců (TC) je vypuštěn a tím vůz přestává brzdit.
Screenshot ukazuje stav po chvíli brzdění. Tlak v hlavním potrubí se snižil, vzduch z pomocných vzduchojemů se přepouští do brzdících válců. Klíčové je (a to je zobrazeno), že toto se děje na začátku a na konci různě rychle, tlak v hlavním potrubí klesá rychleji na začátku vlaku a zároveň se tam dříve vyprazdňuje pomocný vzduchojem a vozy brzdí. Obdobně naopak, při natlakování, kde je to vidět ještě podstatně víc.
Snad jsem to popsal dobře, kdyžtak to okomentujte v diskuzi.