Maszyna 2013

Autoři polského freeware simulátoru Maszyna vypustili do světa další verzi. A stejně jako minulý rok i tento připravili pro novou verzi mega balíček, který má téměř 1 GB. Tento balíček si můžete stáhnout přímo z lokálního downloadu nebo z domácích stránek simulátoru. Seznam novinek a vylepšení autoři bohužel nepřiložili. Za mě se zatím jedná o jeden z nejlepších vlakových simulátorů. Pokud jste jej ještě nezkoušeli tak bych určitě neváhal a minimálně jej zkusil. Simulátor se neinstaluje, jen je důležité soubor 7z, který si stáhnete, někam extrahovat. Potom už jen stačí přečíst přiložený readme a spustit eu07.exe.

download - [MaSzyna_01_13.7z] [906.5 MB]

Staženo: 1697x

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [23]

michi | 17. května 2013 | 18:44 |

Zdravím, nevýte jak vytáhnout soupravu, např. 810 ze skladu, do hry?

DB-47 | | 26. března 2013 | 14:09 |

@Leonell : To co vy zde popisujete platí hlavně pro jednosystémové el. lokomotivy od Škodovky, nicméně u většiny střídavých strojů řad (230, 24x) od Škodovky se dají aplikovat oba způsoby oživení, vyzkoušeno v realitě i virtuálně v podobném stroji ČS4 v ŽD simulátoru.
Naopak některé lokomotivy striktně vyžadují pořadí (sběrač -> HV), například ruské VL80, VL82m a české řady 36x, tam ti bez indikovaného napětí přes sběrač nesepne řídicí systém relé od hlavních vypínačů a dokonce ti mašina sama vypne HV, když není napětí na troleji, například VL82m.
Přesným opakem jsou české stroje řady 210 a 16x, které vyžadují pořadí (HV -> sběrač), kde se sběrač ani nezvedne, když HV není zapnuto.
U polských strojů je spíš zvykem nejdřív nahodit koště na trolej a až potom zapnout HV, viděl jsem to i na instruktážních videích od PKP i youtube uživatele tmechatronik, který i v jednom svých videí provádí expresní oživení ET21 a tam taky zvedá sběrač jako první.

Lada | 20. března 2013 | 18:49 |

zdarec. moc tomu nerozumím, ale po patálii s tratí 321 a Mhd Olomouc (nutný nákup obojího) jsem ustoupil od MSTS, jelikož jsem nepřišel ani na to jak nainstalovat zdarma bohumín-olomouc. Takže když jsem narazil na Maszynu 2013 - která je komplet zdarma, tak jsem opravdu rád. Pravda, samozřejmě je tam co zlepšovat, jak tu píší chlapi dole. Na druhou stranu - něco takového udělat zadarmo a poslat do světa, to je teda počin. DĚKUJI AUTORŮM. Bylo by hezké, kdyby NĚKDO udělal třeba trat 321, co by šla pustit tady. myslím, že by to někdo zvládl:-) kdybych to uměl, tak to udělám:-)

Leonell | 9. února 2013 | 13:52 |

Michawel: tenhle článek už je hotovej, jenom zmenšit obrázky a vystavit, tam už by byl problém něco přidat. Zítra se tady objeví. Ono to zas nic tak světoborného nebude, sám s tím pořádně neumím, spíš koukám jak by se to dalo využít u nás, pro naše tratě. Další článek tedy bude o tom motoráku.
Michi: rozhodně není zač, DEL se to rozpojuje a pokud je to ucelená souprava už z definice scénáře tak to rozpojit/spojit nejde (aspoň dle mých experimentů). Právě pro ten článek jsem musel kvůli tomu jeden scénář okopírovat a přihnout.

michi | 9. února 2013 | 13:43 |

Leonell - děkuju :)

michawel | 9. února 2013 | 12:51 |

Leonell - zajímavý :), btw do toho článku by bylo dobré doplnit i ovládání motoráku SN61, na Calkowu. Ta trať je totiž skvělá :), typicky polská. Dneska jsem tam proháněl SP42 s Bhp (to je taky elitní polská záležitost) a SN61 je prostě velmi special :)

Leonell | 9. února 2013 | 09:11 |

INS.
--
Necháme lokomotivu lehce tlačit na vagóny a zabrzdíme ji lokomotivní brzdou [Num1], plné zabrždění vidíme na tlaku v brzdovém válci (levý).
Vyřadíme jízdní stupně (jsou-li), směr dáme na neutrál [R], vypneme kompresory [C] a ventilátory [X], hlavní vypínač [M] a stáhneme sběrač [O].

Vystoupíme z lokomotivy [F4] a vlezeme mezi ni a vagóny (šipky, PgUp, PgDn, otáčení myší).
Pomocí [INS] postupně propojíme šroubovky, brzdové spojky hlavního potrubí (červené) a spojky napájecího potrubí (žluté, jen osobní vlaky).

Z připraveného článku. Až mi Pampalíny dá právo na Maszynu sekci tak pošlu.

michi | 9. února 2013 | 01:57 |

Ahoj,
kterou klávesou mám připojit vagon

Leonell | 8. února 2013 | 19:29 |

Ještě k tomu sběrač vs HV: jak co. Třeba u 363 je nejdřív sběrač, u 242 či 210 nejdřív HV.
Viz http://www.strojvedouciplzen.cz/

Leonell | 8. února 2013 | 19:04 |

Asi to nesimulují. Ten pomocný kompresor tlakuje vzduch jak pro sběrač tak pro hlavní vypínač. Co je ale proti realitě doslova je, že sběrač musí být zdvižen, aby šel zapnout hlavní vypínač. V reálu se to dělá, pokud vím, opačně. Nejdřív hlavní vypínač, pak sběrač.

michawel | 8. února 2013 | 08:14 |

Leonell: Tak tím pádem nechápu, proč se sběrač zvedne :) než se to Shift+V zmáčkne. Je fakt, že já to moc detailně nečetl, ta klávesová sekvence je známá hodne dlouhou dobu (já ten simulátor znám už z roku 2004(5)). Každopádně dík za dovysvětlení

Leonell | 6. února 2013 | 19:44 |

Ahoj,
SHIFT+X aktivuje měniče a chladicí ventilátory
SHIFT+V pomocný kompresor, napájený z baterie, slouží k natlakování vzduchojemu pro získání dostatečného tlaku pro zdvih sběrače.
L.

michi | 5. února 2013 | 11:59 |

v poho já taky nejsem strojvedoucí,toto co jste mi napsal mě bohatě vyhovuje :) ,už mě nebavěj hry s autama,tak jsi chci vyzkoušet něco jinýho

michi | 5. února 2013 | 11:46 |

díky moc,už to šlape jak má :)

michawel | 5. února 2013 | 11:29 |

Shift+O (zadní sběrač), Shift+P (přední sběrač)
Shift+M (hlavní vypínač)
Shift+Y a Shift+I (světla)
Shift+X (nahození elektrických systémů mašiny)
Shift+C (kompresor)
Shift+V (tuším, že to je puštění tlaku do brzd, ale nechci teď kecat)
d - reverzer dopředu
r - reverzer dozadu
Shift+N - pokud se to přešvihne s proudem (reset pojistky)
+/- - přidat, ubrat proud
/ a * - jsou šuntovací stupně
Brzdy:
U verze 2013 je trochu změna. To co zůstalo je lokomotivní brzda.
7 - odbrzdit
1 - zabrzdit
Vlaková to má trošku jinak:
9 - odbržďování, uzavření tlaku
3 - brždění, otevření tlaku
Tohle chce ale vysvětlit, jde o to, že to je nastavený tak, že vlakový brzdič se pro odbrždění musí přestavit do zhruba 1/5 od mezní polohy (páka ukazuje nahoru), tím stoupne tlak (viz manometr) a souprava se obržďuje, cokoliv směrem dolů (proti směru hodinových ručiček tlak ubírá a začíná to brzdit). Podržet 9 znamená, že se páka zastaví nahoře v mezní poloze a zůstane tlak, který v soustavě byl v době brždění (zas viz manometr).
Sorry, pokud píšu teoretické blbosti, nejsem strojvedoucí a nikdy jím nebudu -:), ale takhle to v té Maszyne proste funguje.

michi | | 4. února 2013 | 23:39 |

Zdravim,lidi zkoušeli ste to někdo hrát na Vistách? Potřeboval bych poradit,jak a či vůbec jde zvednou zběrač. Zkoušel jsem to i znovu rozbalit tim archivátorem co tam píšou a furt nic,vyzkoušel jsem skoro všechny tlačítka na klávesnici a ani se nehne. Za odpověď předem dík.

michawel | 28. ledna 2013 | 20:38 |

S tím souhlasím do puntíku, na ZDSIMu je vidět, že to dělaj profícy a maj nějaké centrální řízení a vedení a je to projekt, který má ryze profesionální cíl. Maszyna je ryze nadšenecký projekt, který podle mě nemá žádný komerční cíl, prostě se tím ty kluci baví.
Ale líbí se mi to oboje. Každé má svůj půvab.

Leonell | 28. ledna 2013 | 07:59 |

Já to určitě nechtěl nějak snížit. Spíš mi to přijde škoda, protože si myslím, že by to byly malé úpravy ve srovnání s tíím, co už mají udělané (stačil by třeba záznam do logu "Prekroceni rychlosti", "Projeti navestidla"). Ono nejde o to, že by někdo z toho dělal arkádu a létal tam 160 kmh kde nemá - to ať si klidně dělá, mně je to fuk. Spíš mi vadí, že něco uděláš špatně (přehlédneš rychlostník/návěstidlo) a vůbec se nedozvíš, že jsi udělal chybu. Otázka je, jak to celé chápou autoři, co je cílem té simulace. U toho ZDSIM zcela jasně říkají, že je to primárně trenažér, že to vzniká jako výcvikový prostředek ukrajinských strojvedoucích (týká se těch ne-maketových lokomotiv, aby mně někdo nebral za slovo). Ještě kouknu, jak je na tom Maszyna s tvorbou vlastních tratí (jde-li to tam nějak udělat).

michawel | 27. ledna 2013 | 23:51 |

Ono to je místy hodně amatérské a spíš je to přesně o tom popsaném zážitku s tím spojováním a jízdou obecně. Je fakt, že stůj se projet dá, stejně tak se dá jet na 30 klidně 80, vyzkoušeno právě teď s SN61, na druhou stranu když se projede stůj, může následovat náraz, což se mi taky málem stalo rovněž před chvílí, když jsem s EU07-424 přejel až za trámy a měl jsem co dělat, abych přehodil směr a okamžitě neuhnul, protože se na mě řítil TLK. Btw docela dobrá sranda je nový scénář právě s SN61, ukazuje koleje tak, jak v Polsku jsou, bez skrupulí, kdo to tam nezná, tak si myslí, že se autoři zbláznily. Jo a pozor, SN61 má trochu jiné řízení. ZDSIM je ale opravdu reálný simulátor, s tím se tohle nedá srovnávat, tohle dělají kluci na koleně a ve volném čase a budiž jim za to vyseknuta hluboká poklona.

Leonell | 27. ledna 2013 | 10:31 |

Tak jsem to zkoušel a zpočátku jsem byl nadšen, hlavně se mi líbila ta grafika, přišlo mi to lepší než ZDSIM. Doslova unešen jsem byl spojením lokomotivy a zbytku soupravy, včetně vizuální prezentace kabelů a spojek. A jelikož to šlo i na mém notebooku, který není nijak super vybaven, tak jsem si už mnul ruce, jak při jízdě vlakem budu jezdit vlakem :) Jenže. Stahovačku jsem projel se zdviženým sběračem a pod velkým výkonem - nic se nestalo (minimálně měly vypadnout ochrany) - on se voltmetr ani nehnul. Pojalo mně špatné tušení a na "Pomalou" třicítku jsem s celou soupravou hupsnul v osmdesáti. Nic. Ani se to nezachvělo, natož aby to vykolejilo. Dobrá, s radostí jsem shlédl "výstrahu" a přidal :) Prosvištěl jsem červenou jako by se nechumelilo. Asi kilometr po ní jsem ještě potvrdil tlačítkem bdělosti, že nespím :) Jel jsem to na default, možná je tam nějaký "expert" mód či tak, pak ok. Pokud by to ale mělo být normální, tak to bych nadšen moc nebyl (Baltyk, EP08).

Martin | 26. ledna 2013 | 16:40 |

Opravdu super,už to hodně dlouho hraju,prostě ....

michawel | 26. ledna 2013 | 09:00 |

Ještě bych pampalinyho trošičku opravil. Nespouštějte EU07.exe ač ono jde i to, ale spusťte Rainsted.exe. To je spouštěcí aplikace přes kterou se nastavuje celý režim simulace. Máte zde i sešitové jízdní řády k jednotlivým scénářům, můžete si nastavit grafiku a můžete si určit míru reality. Ale standardně si zde vyberete scénář, který chcete jet (doporučuji přečíst poznámku). Pozor na to, že v Maszyne to funguje tak, že se samotná simulace vždycky nějak musí spustit a používají se různé klávesové kombinace, nejčastějši Shift+1, ale jsou scénáře, například naprosto fantastický scénář, kdy fungujete na postrku velmi dlouhého a těžkého vlaku, kdy se musí dávat těmito kombinacemi různé signály připravenosti. V podstatě dáváte signály připraveným skriptům a ty potom proti Vám pustí vlak, nebo Vám postaví cestu. Tyto informace jsou právě v poznámce u každého scénáře.

michawel | 26. ledna 2013 | 08:53 |

Pod poznámku, že se jedná o jeden z nejlepších, se plně podepisuji, je to něco mezi MSTS/TS2013 a ZD Simulatorem, kompromis mezi realitou jízdy a jednoduchostí ovládání. Jediné, co tomu trochu chybí, je větší komunita, která by uměla dělat scénáře, tratě. Modelů je dostatek, autoři jsou schopní dost rychle adaptovat jakýkoliv model (nenadarmo se tam člověk potká s 163, jako model tam je i ČD Ampz, Bmpz, WRmz, akorát to není s vyjímkou 163 použito v těch scénářích). Asi dobré připomenout, co za konkrétní vozidla lze osedlat. Běžně se jezdí s lokomotivou EU07, ale jsou tam k dispozici i ET22, Sergej, pro mě nejzábavnější EN57, dvojče ET41, trošku pozapomenutý je motorák SN61, plus diesly SM42, SU45, ST44. Prostě je tam toho opravdu hodně. Jediné na co je potřeba upozornit, je oproti všem simulátorům poměrně hodně chudá krajina, víceméně jedete polem, nebo máte po stranách jen otexturované plochy, čili není to žádná grafická orgie. Ovšem TOTO PLATÍ POUZE pro okolní krajinu. Mašina jako taková a především kabina je ve velmi vysokém rozlišení a je naprosto do detailů vymodelovaná, navíc je po ní možno volně přecházet. Čili: Je pro Vás složitý ZDSIM? Přijde Vám MSTS a Train Simulator 2013 příliš "tupý"? Pak je tohle přesně to, co hledáte.