Back in Service - preview

Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají... tuhle hlášku zná pomalu každý kdo alespoň jednou navštívil Prahu a odhodlal se ke svému pohybu použít Metro. Pokusů, dostat Pražské metro do hry, bylo již několik a vše zatím bez větších úspěchů. Většinou zůstalo u obrázků, ale jen zřídka se ukázala i nějaká hratelná verze. Ostatně jeden z nejznámějších projektů vznikl ještě pro stařičký Mechanik, kdy se tvořily tratě ještě v textovém režimu. Teď ale konečně přichází s projektem Back in Service změna.

Hned v úvodním menu je jasné, že se bude jednat o zajímavě provedený simulátor. Ostatně již v nastavení si můžete zvolit jednoduchou variantu ovládání a nebo složitější. Tento výběr se podepíše a na chování samotné soupravy. Při spuštění nové hry a vytvoření svého profilu si zvolíte počáteční stanici, kde chcete hru začít. Můžete ji taktéž začít ve svém virtuálním bytě, který toho zatím moc nenabízí. Ale pojďme k samotnému simulátoru.

Po volbě stanice se můžete samozřejmě rozhodnout co budete dělat. Díky přítomnosti AI souprav se totiž můžete jednoduše po celém vybudovaném systému pouze vozit a nebo se rozhodnete, že usednete do soupravy jako strojvedoucí. Ani jedno není špatné, a samotný auto myslel i na to, jak vás nahnat do soupravy a jen tak se projíždět ve stylu cestujícího celým komplexem. Ale o tom až později.

Pojďme se nejdříve podívat na režim strojvedoucího, který je asi pro většinu hráčů tou atraktivnější volbou. Ostatně jsem o tom i v reálu přemýšlel, když jsem bydlel v Praze. Podle volby stanice na začátku hry se ocitnete na nástupišti dané stanice (nebo obratišti), kde si můžete nechat přistavit soupravu (pokud zde zrovna nějaká nestoji) a vygenerovat si jízdní řád. Po vygenerování jízdního řádu (a samozřejmě po nastavení času odjezdu) se rychlým poklusem vydáte do kabiny soupravy (ta je většinou již aktivována). Honem přehodit na ceduli cílovou destinaci, usednout za ovládací pult a hurá do tunelového komplexu... tedy ještě je potřeba kontaktovat přes rádio dispečera, který vám nastaví vlakovou cestu. Te%d už můžeme odbrzdit, a postupně začít přidávat. Nepřepalte začátek ať nemusí cestující nastupovat do soupravy polovičně ponořené do tunelu díky přejetí nástupiště, protože podle volby ovládání se jinak chová i brzda soupravy.

Příjezd do stanice funguje stejně jako v reálu... zahlásíme aktuální stanici, otevřeme dvěřě, pár vteřinek počkáme, spouštíme hlášení o zavření dveří a zavíráme dveře, příští stanice se pouští automaticky. Po příjezdu na konečnou stanici se samozřejmě ozve i konečná staníce, prosíme vystupte. Pak už následuje klasické kolečko, dojezd na obratiště, deaktivace kabiny, vyskočení ze soupravy a honem si nechat analyzovat jízdní řád, kde ve finále obdržíte nějaké ohodnocení v podobě bodů. No a potom honem na generaci nového jízdního řádu pro jízdu zpátky.

Hra vás dokáže za každý správný úkon pěkně odměnit (budete se divit, ale i za ono pouštění hlášení jsou body). Kromě plusových bodů, které vždy potěší, hra obsahuje i ty mínusové... ty prostě nechcete dostávat, protože vaše pracně získané body se začínají potom rychle ztrácet. Ač jsem zřejmě nevychytal všechny záporné body, dostal jsem minimálně nějaké za jízdu se zhasnutým světlem v oddílu pro cestující a potom za předčasný odjezd ze stanice (tam je tuším limit možná 10 sekund (ještě plusové body, více jak 10s už jdeme do mínusu).

Zajímavostí je i možnost služební jízdy, kdy soupravou projíždíte a ve stanicích můžete slyšet hlášení, že cestující nemají nastupovat. Celý tenhle režim strojvedoucího je velmi slušně proveden a hrát to na velkém projekčním plátně, tak bych si i myslel, že danou soupravu skutečně v tunelovém komplexu řídím. Zde bych jen vytknul malou drobnost, protože metro má daný určitý jízdní řád, ale vy si mužete generovat svůj. Osobně bych třeba uvítal možnost, kdy bych si vyzvedl jízdní řád a čekal bych na obratišti, než přijede kolega se soupravou, ten by vystoupil a já službu převzal po něm v pokračujícím jízdním řádu. Mimochodem jízdní řád a četnost souprav se mění s časem, takže ve špičkách jsou rozestupy kratší, v ranních, nočních hodinách potom delší no a během dne, kdy je to takové normální, tak jsou zřejmě klasické. Od daného času se odvíjí i obtížnost hry... asi je jasné, že lehká obtížnost bude v ranních a večerních hodinách, kdy máte podstatně více času. Správný adrenalín zažijete ve špičkách.

Pojďme od ražimu strojvedoucího k režimu svezu se kam chci. Ano, bude řeč o režimu cestujícího. A autor vymyslel celkem zajímavý způsob jak vas do tohoto režimu dostat. Na obratišti Dejvická stojí totiž v depu týpek, který vám vždy něco řekne. No a dané úkoly potom po celém komplexu plníte. Asi pochopíte, že nebude to pravé ořechové, když se jako strojvedoucí vydáte se soupravou na nějakou stanici, kde soupravu odstavíte a začnete si tam volně pobíhat a hledat věci ke splnění úkolu. Mimochodem z některých stanic se dostanete i do horního patra (většina stanic vás dál nepustí). Zde se mi líbí propojení s informací ohledně SimT, který simuluje nadzemnmí dopravu. Ale pojďme zpátky do tunelového komplexu. Mimochodem ve hře si můžete zakoupit i baterku a prozkoumávat tak i tunely. Není to zrovna úplně v pořádku procháze se tunelovým komplexem při zapnuté třetí koleji, ale naštěstí je to jen hra. Ve skutečnosti bych tuhle aktivitu zrovna nedoporučoval.

Grafická i zvuková stránka hry je opravdu výborná. Zvuky při brždění i při akceleraci jsou výborně nahrané a zpracované. Ocenit musím i hlášení či zvuk při otvírání a zavírání dveří. Gravice nemám co vytkout, ostatně hru pohání Unreal Engine 5.X což už samo o sobě slibuje, že to bude vypadat dobře (tedy pokud dokáže vždy programátor naplno využít možnosti tohoto enginu... jsou hry, které sice běží na UE, ale nedokáží využívat nové věci z nových verzí).

Mimochodem, hodně jsem toho vypotil, ale doposud jsem nenapsal o jakou trasu vlastně jde. Back in Service v současné verzi obsahuje část tratě A od Dejvické až po Náměstí míru. Hra vychází momentálně na Steamu v předběžném přístupu, ale zrovna u této hry bych se předběžného přístupu vůbec nebál, protože u autora jde vidět opravdu zápal pro dokončení a když si vzpomenu na první verzi a současnou verzi, potom sám musím konstatovat, že to urazilo pěknou cestu. Osobně před autorem či autory smekám a jen tiše doufám, že to neskončí jen u úseku Dejvická - Skalka, ale že se dočkáme i Depa Hostivař či úseku Nemocnice Motol - Dejvická. No a aby toho nebylo málo... určitě nebudu sám, kdo by se chtěl prohánět kompletním systémem, který by obsahoval tratě A, B a C :) Tak pojďme tiše doufat, autora na Steamu popřípadě ještě lépe přímo na jeho stránce podpořit a jednu kopii tohoto skvělého simulátoru si zakoupit.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.