Hned jak mi přišel onen balíček domů, podivoval sem se na jeho Váze a obsahu. Vážně, krabice byla o něco těžší než její předchůdce. Zajímalo mě tedy, co se skrývá uvnitř. Takže teď slyšte, po otevření krabice Vás zasype hromada CD disků. Ve skutečnosti vypadne jen 7 stříbrných krásně potištěných kotoučků, na které je radost pohledět. Ptáte se proč 7 a co na nich je? Uvidíte v zápětí. Převracel sem ale krabičku všemi směry, s nadějí že najdu onen papírový manuál, který by měl být podle všeho přiložen. Hold smůla, papírový manuál není, k betě se asi nedodává. Musí tedy stačit jen info: Please insert first CD in to CD-ROM drive and run setup.exe. To myslím pochopí každý.
Chtěl sem tedy postupovat podle instrukcí na přiloženém letáčku, jenže ouha. Microsoft tentokráte ušetřil na značení CD disků (mají totiž už oficiální potisky, které bude mít i finální verze). Pro Vás to bohužel znamená onu nepříjemnost čachrování s CD disky, jen aby jste zjistili, co je který disk za číslo. Abych Vás trošku uklidnil, pokud vložíte při dlouhé instalaci chybné CD, naskočí Billův Blue Screen Saver a instalace spadne. Dosti nepříjemné zrovna u konce instalace.
Pojďme ale rozebrat i instalaci, která se tentokráte místo příjezdu vláčku na slepou kolej zaměřila na odjezd vlaku přesně na čas. Možná se prvni pousmějete nad časem, který svítí u vláčku a nad časem co se jako aktuálně zjeví. Bohužel Vás smých po první hodině instalace přejde a zjistíte, že ona více jak hodinová rezerva na odjezd vlaku vyjde přesně akorát. Každý disk se totiž přechroustává ve Vaší mechanice okolo 10 minut s tím, že poslední CD je vlastně plné PDF souborů. Na posledním CD najdete tedy manuál v elektronické podobě. Možná je díky tomu balík o nějaké kilo lehčí, protože si nedovedu představit onen 400 MB manuál v podobě papírového i když je fakt, že zde je elektronicky zastoupen snad všemi jazyky.
Pojďme rozebrat i parametry už tak dlouhé instalace. Minimální instalace je totiž jen 100 MB!, se kterými se na disk nahraje spustitelný soubor, nějaké důležité věcičky a hlavně opět hromada editorů. Minimální instalace má onu nevýhodu čachrování s CD rovnou při hře. Dovolím si poznamenat, že není zrovna originální při průjezdu EuroTunelem měnit CD . Je to ale fakt, hra si totiž řekně o nové CD klidně v polovině tratě. Co se stane, když se spletete, vidíte o několik odstavečků více. Jenže není zde jen minimální instalace, ale i volitelná, kdy si zvolíte na instalaci jednu z 10ti! připravených reálných tratí + 5 tratí závodních (méně reálných). Maximální instalace se bohužel spokojí jen s diskem 8 GB a více. Nezoufejte, microsoft zde totiž přichází s něčim revolučním. Při instalaci si totiž můžete navolit na kolik disků se má hra nainstalovat. V praxi to vypadá úplně stejně jak je to popsané. Tedy navolíte např. 4 disky po 2 GB a hra se rozloží rovnoměrně na všechny 4 disky. Nedělá ji dokonce žádné problémy potom z disku postupně číst.
Toť instalace, která ve mě vzbudila další nadšení, že můžu očekávat od hry něco nového. Při instalaci totiž proběhlo na obrezovce hned několik screenů od přístupných vlaků až po skryté. A musím říct, vypadalo to jako reálné! Nejvíce sem se tedy těšil na okamžit kliknutí na onen MTS2k2.EXE. Konečně se stalo a hra na mě vyplivla první error. Byly v něm nějaké problémy při konfiguraci karty. Zjistil sem, že hra má dokonce přibalený config.exe, pomocí kterého lze všechno optimálně nastavit už při spuštění. Vyhnete se díky této fintě položce Options přímo ve hře. Konfigurace proběhla bez sebemenšího náznaku erroru a jal sem se tedy znovu kliknout na MTS2k2.EXE. Co se stalo potom mi vyrazilo dech a sesadilo ze židle přímo na zem. Díky tomuto pohybu jsem konečně zjistil kolik bordela mám pod počítačem, ale to je teď vedlejší :) Velice mě totiž překvapilo logo firmy DOLBY, která prezentuje ve hře zvuk DTS. Důkazem toho všeho bylo i velice povedené a našlapané INTRO!. Zřejmě po předešlé kritice ho Microsoft na CD zařadil, a tentokráte budete MTS vícekrát spouštět jen k vůli intra. Po skončení krátkého intro setíku skáknete konečně do tentokráte propracovanějšího MENU. Je fakt, že BETA toho moc nenabídla, ale hlavní přednosti hry byly spustitelné.
Menu vypadalo asi následovně:
Pojďme si ale napsat co nás v této nové verzi okouzlí za traťe? Jak už sem se u multiplayeru zmínil, je tu 5 závodních tratí a dále 10 krásných reálných. A jaké vlastně jsou ? Kam vůbec zavítáme? Nebudu rozepisovat všechny, protože sem se při měsíčním hraní dostal sotva po 7trať. Microsoft zde totiž rázně zakročil a všechno je na mise. Pokud nedokončíte nějakou misi podle představ, neodblokuje se další. Konečně je zde něco, co má hru ještě táhnout dále k dokonalosti. Ale teď už ty tratě :)
Jak jste si mohli v názvech tratí všimnout, slovo underground značí podzemní dráhu. Microsoft totiž zapracoval na svém editoru a tuto možnost konečně zpřístupnil. Další excelentní zajímavostí je samozřejmě monorail (jednokolejka). Tu můžeme zde vidět poprvé a to velice povedeně.
Co se týče grafiky a zvukového zpracování, microsoft nepolevil, ale šel radši kapánek dál. Podle toho samozřejmě hra vypadá jako opravdu skutečná. Já sám sem si myslel, že je krajina natočena jako avi, a že se to celé přehrává. Však sami víte jak dokonale vypadal Train Simulátor od SONY pro PS2. Přesně takhle vypadá i MTS2002, dokonale. O zvucích ani nemusím hovořit, co se minule nepovedlo bylo letos doladěno do dokonalosti.
Další zajímavostí je otvírání a zavírání dveří, dále pohybující se cestující jak na nádražích, tak ve vlaku. Prostě Microsoft naplnil všechno co se očekávalo od prvního dílu.
Pojďme ale k počasí. To teď hraje ve hře opravdu důležitou roli. Začne-li sněžit, koleje zapadají a jízda bude o něco horší. Samozřejmě se sníží viditelnost podle mlhy, nebo můžete úplně normálně narazit do spadlého stromu. Pokud začne foukat, bude před Vámi létat listí, seno, apod... Když se začne bouřit, uvidíte osvětlenou stroboskopickou oblohu. Prostě nádhera a radost na všechno pohledět. Počasí se opravdu povedlo a i zde Microsoft dotahuje předešlé nezmary.
Co se dále v MTS nevyvedlo byly kolize. Vlak se po vykolejení jen krásně poskládal bez sebemenšího škrábanečku. Zde tomu je konečně jinak. Bylo vsazeno na nový engine, který by měl modely alespon částečně deformovat a tak se klidně může stát, že se vagón úplně roztrhne. Nebo se například jen ohne, okna popraskají, lidé popadají. Prostě jako normální reálná katastrofa.
Nové MTS 2002 má toho daleko více o čem by se dalo psát. Pojďme ale ještě skokem přeletět editory, které jsou k balíku přibaleny.
Možná se všichni zamýšlíte, jak to bude s kompatibilitou tratí z předešlé verze. Microsoft přiložil do balíku i utilitu MTStoMTS2.EXE, která by měla překonvertovat předešlé věci z MTS do nové verze. Bohužel obráceně to nefunguje a to jen z toho důvodu, že MTS 2002 má jiný engine a zdrojáky se konvertují jinak.
Tímto sem vyčerpal skoro všechno co MTS 2002 nabízí. Myslím si, že jak se dostane do obchodu (na konci dubna v americe, u nás až někdy o letních prázdninách jako vždycky:( ), budou jeho fanoušci čekat před prodejnou už hodně brzy ráno před otevřením. Microsoft totiž MTS dotáhl do samé dokonalosti a já se teď bojím jen zamyslet, co by mohlo být příští rok v MTS 2003? Doufám že né opravdové 3D modely s klíčky :) Pokud budete mít příležitost tuhle hru si koupit, jděte do toho, určitě Vás to nezklame stejně jako mě, i když já dostal jen BETU od Microsoftu, kterou sem si vyškemral :)