MSTS Editory - lekce 2

V minulé lekci jsme se naučili vygenerovat terén pro Vaši trať. Možnosti generace sem neobohatil o DEM (tedy generace s povrchem). Tomu se budeme věnovat později i když v podstatě by měl být první hornatý terén a pak začít stavět. Proto dneska ještě nebudeme tak úplně stavět, ale přiblížím Vám jen malé základy Route Editoru. A už nechme přiblblé omáčky a dejme se s chutí do díla :)

Před spuštěním samotného editoru se nejdříve podíváme jaké soubory Vám tvorba nové tratě vytvořila. Najedeme tedy do adresáře, kde máte Váš Microsoft Train Simulátor nainstalovaný. Vaše trať se vytvořila v adresáři Routes, možná stojí za to se zde podívat, aby jste se ponořili do tajů TrainSimáckých souborů. Bohužel adresářem Routes nic nekončí, protože teprve v něm najdete různé podadresáře podle toho jak jste si svou trať pojmenovali. Při vstupu do Vašeho adresáře objevíte několik málo souborů přímo v rootu. Další nutné soubory jsou v podadresářích. Co kde najdete?
  • Activities - jak jistě tušíte, zde budou ukládány Vaše aktivity (mise) pro tuto trať. Většinou mají koncovku act.
  • EnvFiles - je adresář s jako by konfigurací pro daný druh počasí. Jsou v něm i textury pro dané počasí. Textury počasí můžete nahradit skvělým Sky Conductorem 2, který obsahuje opravdu výtečné druhy počasí.
  • Paths - do tohoto adresáře se mude ukládat Vaše nakonfigurovaná cesta pro danou misi. Ukládá se zde i cesta pro okolní dopravu (traffic).
  • Shapes - adresář, kde se nalézají všechny 3D modely, které budou použity na Vaší trati. Jen bych upozornil, že nestačí soubor s koncovkou s nakopírovat do adreáře, musí se ještě provést ruční konfigurace, o které se zmíním níže.
  • Sound - nevím co si laik pod tímto pojmem představí, ale věřte nebo ne, najdete zde zvuky, které můžou být použity právě na Vaší trati. Opět nestačí wav soubory jen nakopírovat, ale musí se provést konfigurace.
  • TerrTex - tady se nacházejí textury terénu. Standartní je zelená.
  • Textures - každý model má svou texturu, kterou používá. Některé modely mají dokonce více variant a to jak pro léto, tak např. pro zimu. Všechny tyto textury musí být nahrány právě do tohoto adresáře.
  • Tutor - pokud chcete aby Vaše trať obsahovala i nějaký tutorial, potom je tenhle adresář určen práve pro Vás.
  • World - v tomhle adresáři najdete soubory, které by se dali přirovnat i stavbě trati pro Mechanika. Je v nich prostě popsána kde a jaký druh kolejí tam právě leží. Nebo kde má být položen ten a jiný model. Proč na tohle upozorňuji? Budete se možná hodně divit, ale Route Editor neptří zrovna mezi stabilní editory. No a když někdy položíte nějaký objekt a při mazání Vám editor spadne, že tohle prostě nemůžete, je právě tenhle adresář Vaší jedinou nadějí, jak objekt odstranit. Nemažte celé soubory, protože si tím zrušíte veškeré postavení, ale stačí editovat jeden ze souborů a objekt z něj ručně odstranit. Důležité je, zapamatovat si jméno modelu jak je pojmenován v Route Editoru (soubor a koncovka s. např. hlavninadrazi.s).
  • Tiles - adresář, který zabírá nejvíce místa u nově vytvořené tratě. Pokud na ní nemáte ovšem více modelů. Jen tak odhadem, 200 KM plocha zabírá zhruba 200 - 300 MB jen v tomto adresáři. A co je to vlastně za adresář? Je to přesně ten, ve kterém je nadefinován povrch a celá plocha.

    Adresářovou strukturu jsem tedy probral, ještě se vrhneme na těch pár souborů co leží přímo v rootu. Já budu psát místo jména tratě jen nějaké fiktivní názvy. Každý totiž bude mít na disku jiné soubory (soubory téměř stejné, ale jiné názvy).

  • carspawn.dat - pokud chcete mít ve své misi i nějaké své vlastní auta, pak je tenhle soubor určený právě pro Vás. Stačí do něj dopsat jen určitou konfiguraci se jménem modelu a máte vyhráno.
  • forests.dat - myslíte si, že má MTS škaredé stromy ? Zkuste to napravit a přidejte si na trať své vlastní, stačí jen provést menší pravy v tomhle souboru. O tom jak na to až níže.
  • gantry.dat - v tomhle souboru je nadefinována možnost jak použít trakční sloupy ve hře. Tenhle soubor needitujte, pokud nechcete použít ve hře AutoPlace. Pokud si chcete pokládat sloupy sami, budete muset editovat jiný soubor.
  • jmeno_trate.ace - zmenšený obrázek, který se ukáže v hlavním menu při kliku na Vaši trať.
  • jmeno_trate.ref - soubor, který budete určitě hodně editovat, pokud budete do hry vsazovat i Vaše vlastní modely.
  • jmeno_trate.trk - ztvořili jste trať route geometry extractoru a zapomněli jste si naeditovat některé vlastnosti? Např. chcete změnit jméno tratě nebo maximální rychlost. To vše je definováno v tomhle souboru. Editujte jen pokud Vám například Activity Editor nedovolí provést tyto úpravy.

    Souborů je v adresáři kapánek více, ale dneska se budeme zabívat jen touhle hrstkou. Co k tomu budeme potřebovat? V první řadě nějaký dobrý ascii editor, aby jsme nepřišli o různé znaky, které jsou v souborech nakonfigurovány. Já na to používám windosovský WordPad. Co budete používat Vy, to nechám jen na Vás. Nenesu žádnou odpovědnost za případné škody, které Vám špatným použitím můžou vzniknout. Tou nejbanálnější škodou bude reinstalace Microsoft Train Simulátoru.

    Protože svou podmínku sem Vám už sdělil, můžeme se vrhnout do práce. Zde tedy začíná Druhá LEKCE.

    Jak dostat vlastní nebo originální model na Vaši trať?
    Protože jsou všechny modely obsažené na trati definované v souboru s koncovkou ref bude možné použít jen ty, které tam jsou. Jak už sem o něco výše zmínil, nestačí model nakopírovat jen do adresáře Shapes. Než ale do hry vložíme vlastní objekt, naučíme se pokládat objekty, které Vám editor nabídne už sám. Jsou to ty předdefinované a Microsoftem Vám vnucené.

    Spustíme tedy program Editors & Tools a v něm vybereme volbu Route Editor. V další fázi si navolíme Vámi vygenerovanou trať (tedy jen povrch :). Pokud už jste na trati před tím něco stavěli a zůstavali Vám tam i po smazání nějaké objekty, které tam nechcete, použijte tlačítko Advanced... a zaškrtněte Rebuild Track Databaze. Tahle chyba nastává zejména při špatném položení semaforu a po jeho smazání. Potom můžete kliknout spokojeně na tlačítko OK. Pokud je vše v naprostém pořádku, měla by se zobrazit zelená rovná plocha. Pokud není, musíte vygenerovat mapu znovu podle první lekce.

    Pokud se Vám nezobrazil panel na práci s terénem a objekty (to je ten zakrouškovaný), klikněte na Window -> Mode Select. Teď si popořadě probereme, co která ikonka znamená, aby byla práce s tímto editorem pro další minuty snadnější. Vezmeme to tedy z levé strany a přímo od vrchu.

    - pomocí tohoto tlačítka budete různé objekty označovat. Jak poznáte označený model (objekt)? Odpověď je naprosto jednoduchá, uvidíte jeho síťovou podobu. Pokud uvidíte otexturovaný objekt, nedá se s ním nic dělat, proto se musí nejdříve označit pomocí tohoto tlačítka. Při najetí na určitý objekt se změní texturace na červenou barvu, potom stačí kliknout levým tlačítkem. Žádnou jinou funkcni tohle tlačítko bohužel nemá.

    - už podle šipek je snad znatelné, co pomocí tohoto tlačítka budete aktivovat. Jen bych upozornil, že tlačítko funguje pouze při síťovém modelu. No a teď už popis: pokud položíte objekt na špatné místo a chcete ho např. posunout vlevo nebo vpravo, můžete tak učinit pomocí tohoto tlačítka. Stačí jej aktivovat a pak už můžete numerickýma klávesama nebo myškou s objektem posouvat. Nefunguje to jenom vlevo a vpravo, můžete objekt dokonce zvedat nebo ponořit.

    - tohle tlačítko opět funguje jen při síťovém modelu. Má podobnou funkci jako předešlé, ovšem tentokráte nebudete zvedat ani uhýbat. Prostě a jasně začnete s objektem rotovat kolem jeho osy a to jak vertikálně tak i horizontálně. Můžete postavit barák i na střechu za pomocí různých rotací.

    - hlavní věcička, kterou budeme používat zřejmě nejčastěji. Jedná se totiž o přidávání objektů na plochu. Tlačítko zmáčknete a kliknete na plochu. Najede další menu ze kterého si zvolíte jaký model chcete na plochu položit. Nic víc s tímto tlačítkem neukuchtíte, modely s ním totiž vtvářet nejdou.

    - získáte další menu, ve kterém se dají nastavit detaily objektu, nebo animace objektu. Ja sám sem tohle tlačítko moc nezkoumal.

    - při zmáčknutí tohoto tlačítka dostanete nad svou plochou takový síťový model. Při kliku na nějaký čtverec pravým tlačítkem vyvoláte další menu, kterému se budeme věnovat jindy, ale už sami můžete vyzkoušet, co která volba dělá.

    - doposud se mi nepodařilo rozchodit. Vím že to má fungovat na nějakou texturaci, bohužel mi to při každém pokusu tohle tlačítko použít shodilo celý editor. Snad budete mít více štěstí :(

    - poslední tlačítko slouží ke zatvoření rovné plochy. Ano, hádáte dobře, tvorba povrchu a jiných blbostí patří přáve tomuto tlačítku. Hlavně to s povrchem moc nepřežeňte :))

    Protože se dneska máme naučit jen pokládat objekty a to jak Microsoftem vnucené, tak i vlastní, zvolíme pro to tlačítko 4 (čtvrté od vrchu v tomto seznamu). Tohle tlačítko totiž spolupracuje ještě s další oknem a tím je Placement, ve kterém po stisku vyberete more. Vyskočí na Vás další okno, kde si máte možnost vybrat různé objekty. Až vyzkoušíte všechny varianty, a zjitíte co je na co, můžete číst dále. Aby jste do hry dostali svůj vlastní model, musíte splnit hned několik požadavků.

  • mít vlastní model s koncovkou S
  • nakopírovat ho do adresáře Shapes (jen do Vaší tratě)
  • mít i texturu v adresáři Textures

    Tím to ale nekončí, takovým způsobem do hry objekt nedostanete. Hlavní součástí celé operace je EDITACE souboru jméno_tratě.ref ve kterém jsou nadefinovány všechny modely na Vaší trati. K editaci souboru použijeme již výše zmiňovaný editor (WordPad).
    Najeďte na samotný konec souboru a připrave se na editaci. Dejme tomu, že máte fiktivní model nadrazi.s. Konec souboru by měl v tom případě vypadat takhle:
    Static (
    Shadow ( ROUND )
    Class ( Vlakove Stanice )
    Filename ( nadrazi.s )
    Align ( None )
    Description ( Nadrazi_1 )
    NoDirLight ()
    )

    Myslím, že na této ukázce je všechno naprosto jasné. Ještě k tomu dodám stručný popisek:

  • Shadow - stín, jaký bude objekt mít
  • Class - jak se má daná kategorie zobrazit ve výběrovém menu. Nejedná se přímo o jméno objektu, ale o kategorii, kam můžete nacpat všechny své nádraží.
  • Filename - myslím, že tohle je jasné, Vaše jméno s souboru.
  • Description - popis, jak se má objekt zobrazit v menu. Tentokrát se jedná opravdu o jméno objektu, který se zobrazí pod kategorií Vlakove Stanice.

    Teď už můžete Váš ref soubor uložit a vrhnout se znovu do Route Editoru. Pokud sem se ještě nezmínil o nutnosti program Editors & Tools restartovat, pak to říkám teď. Jinak Váš model do menu nenaběhne. Po restartu se podívejte do nabídky na pokládání modelů. Pokud bylo vše naprosto v pořádku, měl by se tam objevit odkaz Vlakove Stanice a v něm objekt Nadrazi_1. Zda půjde Váš model i položit na plochu bez erroru zjistíte hned jak vyzkoušíte. Jen bych rád upozornil, že hozený error nemá vliv na editaci ref souboru (pokud tedy zůstaly zachovány všechny znaky). Error totiž může hodit přímo Váš 3D objekt, ale to už nechám na Vašem testování.

    V příští lekci (další týden) se naučíme jak pokládat koleje, jak tvořit tunely a můžeme nakouknout na editaci dalších zajímavých souborů, které MTS nabízí. Věřím, že Vám tahle lekce v něčem pomůže a pokud ne, napište, co by jste v dalších lekcích chtěli naučit. Pokud to budu umět já a bude to v mých silách všechno popsat, rád to důkladně popíšu. Nechtějte po mě ale tvorbu celých scriptů.

  • Další downloady:

    Přidání příspěvku do diskuse

    Jméno:
    E-mail:
    Website:
    ICQ:
    MSN:
    Předmět:
    Text zprávy:

    Diskuse k článku [5]

    Jirka | | 5. listopadu 2008 | 18:27 |

    Zdravím všechny, vytvořil jsem si zelenej plácek no a když chci postavit trať, tak se mi editor kousne a "nedpovídá".
    Dělá mi to pořád no a potom se objeví okénko, jestli chci odeslat zprávu o chybách, a to my dělá u všech tratích i na již vyrobených, poraďte mi, díky.

    pendi23 | | 14. září 2008 | 19:14 |

    HELP Jsem začátečník v editorech MSTS. Jak se mažou např. nechtěně položrné objekty?

    ivos | | 3. února 2007 | 18:52 |

    nevite prosim nekdo jak nastavit obrazek na obrazovku kde se trat nacita? dik

    V.čáp | 28. února 2006 | 17:31 |

    Pleease,Help me prosím vás poraďte mi jak udělat Activitu do MSTS vůbec mi to nějak nejde kdyby někdo vědel JAK NA TO ta poraďte sepěchá to předem Ď!!!!

    V.Čáp | 12. února 2006 | 09:15 |

    Mno tak se mi to snad hodí(myslím ty návody)pro to abych konečně"vzplodil,,nákou trať docela se mi zamlouvá trať z Dívčic do Netolic tak "lovu zdar,,hoši!!