Nejprve si stáhněte připravený scénář "baltyk_zima_2.scn" a umístěte jej do adresáře "scenery" v instalaci Maszyna. Jedná se o lehce upravený scénář standardně dodávaného "baltyk_zima.scn". Důvodem úprav je jednak použití lokomotivy EP07, která je lépe simulována než standardně užitá řada 182 a také rozdělení vlaku tak, aby bylo nutné nejprve připojit soupravu.
Použijte pravé tlačítko myši a "Uložit jako", pokud se vám to otevírá v prohlížeči jako text.
Po startu simulátoru "rainsted.exe" vyberete tento scénář a zvolte soupravu / lokomotivu EP07.
Po startu scénáře se objevíme v kabině lokomotivy EP07.
EP07 je polská elektrická stejnosměrná (3kV) lokomotiva, nástupce typu EU07. Nejvyšší rychlost 125 kmh, výkon 2MW. Vyrobeno 97 kusů.
Lokomotiva EP07 před soupravou v Alakowicích.
Najet na soupravu cisteren musíme z druhé kabiny, my jsme automaticky v první. Takže stiskneme [END] pro průchod do strojovny (můžeme si to dovolit, lokomotiva je vypnutá) a ještě jednou [END] pro průchod do druhé kabiny.
Kabina EP07.
Pomocí [SHIFT+V] spustíme pomocný kompresor a necháme natlakovat zásobník na dostatečný tlak pro zdvih sběračů a zapnutí hlavního vypínače. Po asi minutě činnosti se sám vypne. Ne všechny lokomotivy v Maszyna to umí.
Nyní zdvihneme sběrač pomocí [SHIFT+O], naběhne ukazatel napětí v troleji.
Podržíme hlavní vypínač [SHIFT+M] a počkáme rozsvícení zeleného světla.
Zapneme měniče a ventilátory [SHIFT+X], ozve se zvuk jejich roztočení, chvíli počkáme až se ustálí.
Zapneme kompresory [SHIFT+C], ozve se zvuk jejich činnosti a začne zvolna stoupat tlak v hlavním zásobníku (pravý ukazatel). Počkáme na natlakování, kompresor se automaticky vypne po dosažení 0.8 MPa v hlavním zásobníku.
Ověříme odbrzděnou lokomotivní brzdu [Num7].
Odbrzdíme vlakovou brzdu [Num4], rozsvítí se modrá indikace, tlak v průběžném potrubí (prostřední ukazatel) stoupne na 0.5 MPa a tlak v brzdovém válci (levý ukazatel) klesne na nulu.
Řadič směru jízdy posuneme [D] do směru vpřed.
Zařadíme první stupeň [Num+] a necháme lokomotivu rozjet až k vagónům, vyřadíme pomocí [Num-].
Necháme lokomotivu lehce tlačit na vagóny a zabrzdíme ji lokomotivní brzdou [Num1], plné zabrždění vidíme na tlaku v brzdovém válci (levý).
Vypneme lokomotivu, tj. vyřadíme jízdní stupně (jsou-li) [Num-], směr dáme na neutrál [R], vypneme kompresory [C] a ventilátory [X], hlavní vypínač [M] a stáhneme sběrač [O].
Vystoupíme z lokomotivy [F4] a vlezeme mezi ni a vagóny (šipky, PgUp, PgDn, otáčení myší).
Pomocí [INS] postupně propojíme šroubovky, dalším [INS] brzdové spojky hlavního potrubí (červené). U osobního vlaku bychom pomocí [INS] ještě zapojili spojky napájecího potrubí (žluté). Případné rozpojení se prování [DEL].
Šroubovky zajistí přenos tažné síly, nárazníky pak přenos síly tlačné. U nákladních vlaků se zapojují červené spojky, sloužící k propojení průběžných potrubí a zajišťujících tak brzdění vlaku. U osobních vlaků se také zapojují žluté spojky, které vedou stlačený vzduch pro obsluhu například dveří či WC. Dále se u osobních vlaků zapojuje elektrický kabel, který slouží pro elektrické vytápění vagónů.
Napojení lokomotivy a soupravy.
Můžeme zkontrolovat v externím pohledu, zda na posledním vagónu jsou umístěny cedule "Konec vlaku". Přepínají se [SHIFT] a [SHIFT+T].
Tip: Jak bylo uvedeno, posouváme se šipkami, otáčíme myší. Ten posun jde urychlit pomocí SHIFT a hodně zrychlit pomocí CTRL.
Poslední vagón s nasazenými návěstmi "Konec vlaku."
Vrátíme se na lokomotivu [F4] a projdeme do první kabiny [HOME], [HOME] (opět - strojovnou procházíme při vypnuté lokomotivě).
Zdvihneme sběrač [SHIFT+O], podržíme hlavní vypínač [SHIFT+M], ventilátory [SHIFT+X] (počkat) a také kompresory [SHIFT+C], opět počkáme na dotlakování a vypnutí kompresoru.
Nastavíme režim brzdění vlaku. Máme nákladní vlak, nastavujeme režim G [B], u osobního by to byl režim P [SHIFT+B], u rychlíku režim R [CTRL+B]. Vybraný režim (BRAKE DELAY) je vidět po stisku F2 a má dosti zásadní vliv na průběh brzdění. Ne všechny lokomotivy v Maszyna to umí měnit.
Režim G je tzv II. způsob brzdění. K vývinu brzdného účinku (zabrzdění, odbrzdění) je třeba až 3x delší doba než u I. způsobu brzdění (osobní vlaky, režim P).
Ověříme zabrzděnou lokomotivní brzdu [Num1].
Odbrzdíme vlakovou brzdu [Num4] a po ustálení lehce zabrzdíme [Num2]. Nyní by pověřený pracovník provedl zkoušku brzdy, my bychom pak od něj převzali vyplněnou a podepsanou Zprávu o brzdění.
Rozsvítíme světla [SHIFT+I a SHIFT+Y], odbrzdíme lokomotivní brzdu [Num7] i vlakovou brzdu [Num4].
Pro jistotu ověříme ukazatele tlaku, měli by být zleva 0 MPa v brzdovém válci (odbržděno), 0.5 MPa v průběžném potrubí a 0.8 MPa v hlavním zásobníku.
Připraveni k jízdě.
Zvolíme směr vpřed [D] a zařadíme postupně jízdní stupně [Num+].
Vlak se dá do pohybu.
Během jízdy se může rozsvítit indikace tlačítka bdělosti či vlakového zabezpečovače. Je třeba potvrdit [SPACE]. Pokud nereagujeme, zazní varovný tón a pokud ani to nepomůže, je vlak automaticky zastaven.
Nejprve míjíme návěstidlo, ukazující zelenou nad oranžovou, neboli "čtyřicet pak volno". Přes výměny musíme dodržet rychlost do čtyřiceti. Vždy to platí pro celý vlak.
Zhlaví Alakowice.
Následující návěst s půlkruhem značí "Pískejte" (je tam přejezd), což provádíme [A].
Pak je dvojice mostů a za nimi návěstidlo s návěstí "Volno" (zelená).
Vlak vjíždí do zářezu a projíždí okolo tří návěstidel s "Volno".
Následuje návěst "Zastávka" a za ní pak ona zastávka.
Za ní návestidlo s "Volno" a most.
Přes most.
Za mostem dvojice návěstidel "Volno" a pak návěstidlo s blikající oranžovou, čili "čekejte čtyřicet". Podle aktuální rychlosti přibrzdíme pomocí [Num2] či [Num5]. Je třeba včas brzdění vypnout [Num4]. Vedeme nákladní vlak s brzdou G a tam jsou brzdy s pomalou reakcí, takže chvíli trvá, než začne vlak brzdit anebo odbrzdí.
Vjíždíme do stanice Baltyk a na konci je dvojice oranžových, říkající "čtyřicet a následuje stůj".
Projedeme přes výměny, které nás vedou doprava, před dalším návěstidlem, ukazujícím "stůj" (červená), zastavíme pomocí [Num8]. Opět je třeba s předstihem, já to dělám zpomalením přes [Num2] na 20 kmh a pak už se tou [Num8] dá zastavit na poměrně krátkém úseku (určitě se dá nacvičit i lepší postup).
Baltyk.
Po chvíli projede osobní vlak a rozsvítí se místo "stůj" návěst "čtyřicet a volno" (zelená nad oranžovou). Můžeme pokračovat.
Jednou se mi stalo, že ten vlak nepřijel a ta červená tam byla navěky. Píšu to, abyste věděli, že i to (asi chyba scénáře) může nastat.
Projíždíme zastávkou. Můžeme houknout [A].
Následuje izolovaný úsek, kde bychom měli vypnout proud (sjet z výkonu [Num-] a vypnout odběry [C], [X] a hlavní vypínač [M], případně i stáhnout sběrač [O]), po projetí opět proud zapneme.
Pak je dvojice pomalých jízd, nejprve "čtyřicet" a pak "třicet". Přibrzdíme pomocí [Num2].
Na dalším návěstidle bliká oranžová, tj "následuje čtyřicet".
To také návěatí další návěst, dvě oranžové nad sebou, "čtyřicet a následuje stůj".
Míjíme modrou na návěstidle pro posun, to ignorujeme, neplatí pro nás.
Vlak sjíždí doprava na odstavnou kolej, na konci je návestidlo se "stůj", pomocí [Num8] zastavíme.
Konec jízdy.
Vypneme lokomotivu, tj. vyřadíme jízdní stupně (jsou-li), směr dáme na neutrál [R], vypneme kompresory [C] a ventilátory [X], hlavní vypínač [M] a stáhneme sběrač [O].
Vystoupíme z lokomotivy [F4] a jdeme domů :)