ZD Simulátor - lomy a vybočení kolejí

Správa železniční dopravní cesty v létě zavádí v souvislosti s vysokými teplotami teplotní pomalé jízdy. Pamatujete na horké dny? Dneska si ukážeme něco málo z takzvaných nestandardních situací, konkrétně k tématu závad kolejového svršku, kterých se právě pomalé jízdy nezřídka týkají.

Nejprve pár slov k systému nestandardních situací v simulátoru vůbec. Existuje několik desítek různých akcí, které můžete spustit z klávesnice nebo přiřadit do scénáře. Jedná se o ovládání návěstidel, překážek či nastavení počasí.

Z klávesnice příslušnou akci aktivujete podržením klávesy CTRL a postupným stiskem číslic na numerické klávesnici (CTRL držíte pořád, číslice dáváte jednu po druhé).

Drobná vsuvka - nezapomeňte, že ZDSIM byl vyvíjen od počátku jako trenažér. Jedna z jeho možností bylo testování, kdy instruktor vkládal právě nestandardní situace a sledoval, jak testovaný reaguje.

A teď už k tématu:


LOM KOLEJE

Lomem koleje se označuje její prasknutí. Typicky to nastává ve velmi mrazivých zimních dnech, při špatném a/nebo unaveném materiálu to ale může nastat kdykoliv.

CTRL 3 - lom koleje po 1500m
CTRL 4 - lom koleje po 750m


VYBOČENÍ KOLEJE

Vybočení koleje nastává při jejím uvolnění vlivem počasí a/nebo nedostatečné údržby. Nastává ale také v případě velmi horkých dní, vlivem nadměrného roztahování materiálu.

CTRL 5 4 - vybočení koleje, označené návěstmi "Nebezpečné místo"
CTRL 5 5 - vybočení koleje
CTRL 5 6 - vybočení koleje, na vedlejší koleji

Vybočení koleje bývá častou příčinou železničních nehod. Za všechny zmíním jednu starší, vykolejení rychlíku Bečva v Úvalech v horkém červencovém dni roku 1984.


Najetí na lom koleje vede v ZDSIM k vykolejení, pomalé projetí vybočení je možné.

V reálu to bývá spíše naopak, protože lom bývá jediný, kolmý na kolejnici. Výjimkou potvrzující pravidlo bylo doslova rozpadnutí koleje kvůli únavě materiálu pod osobním vlakem mezi Pardubicemi a Hradcem v listopadu 2011. Jen shodou šťastných náhod bez zranění.

A teď ještě soutěž. Lom koleje se narozdíl od vybočení může projevit na lokomotivě určitým způsobem dopředu. Popřemýšlejte a pište do komentářů. Malá nápověda - je to vidět i na snímcích.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [6]

nadvorvo | 24. července 2013 | 13:56 |

To Leonell: mohl byste se mi, prosím, ozvat na email nadvornik(zavinac)unicontrols(tecka)cz Předem děkuji.

Leonell | 25. dubna 2013 | 07:03 |

Bečva: existuje k tomu nějaká oficiální zpráva? Tenkrát se mezi lidmi mluvilo o vybočení vlivem vysokých teplot a i z neoficiálních vzpomínek co jsou k dohledádání na internetu je zmiňováno právě vybočení.

Bečva | 24. dubna 2013 | 23:24 |

Bečva v Úvalech vypadla vidlicovou jízdou na angličáku kvůli nedostatečně podbité výhybce. Dlouhodobě se tam jezdilo 30 na bahně a najednou dali plné kilo bez postupného navyšování.
To není vybočení koleje.

Honza O. | | 24. dubna 2013 | 19:51 |

Příčný lom kolejnice se projeví tak že pokud se tohle stane v úseku kde jsou kolejové obvody, tak daný úsek se ukáže jako obsazený případně spadne návěst z dovolující jízdu na návěst stůj. Pak se ještě může projevit ztrátou kódu VZ na vlakový návěstní opakovač.

Leonell | 22. dubna 2013 | 21:19 |

Ano. Dojde k přerušení příjmu signálu ALSN a návěstní opakovač spadne bezdůvodně do polohy BEZ KÓDU tj. bílý znak (aspoň to takhle funguje v ZDSIM).

Lord_Bigo | 22. dubna 2013 | 21:11 |

Že by zabezpečovačka?