Úvod do Eisenbahn-X (EEP 10)

Pampaliny nedávno prezentoval desátou verzi EEP. Po chvilce váhání jsem to zkusil a nyní vám předkkládám pár postřehů. Už kvůli tomu, že EEP se zde nikdo hlouběji nevěnoval a myslím, že je to škoda.

EEP je simulátorem modelové železnice. Bez obalu a diskuzí - narozdíl od Trainz, kde ty pohledy mohou být různé. S tím souvisí některé vlastnosti, kterou jsou odlišné od simulátorů, které má většina doma. Ostatně mně tak napadá, ono v podstatě je možné i říci, že se jedná o modelový simulátor různých druhů dopravy, protože si můžete udělat město, kde vám bude kroužit letadlo a nemusíte tam mít ani metr kolejí.

EEP ve verzi 10 má marketingový název Eisenbahn-X, existuje ve dvou edicích, varianta BASIC stojí 27 EUR a varianta EXPERT 45 EUR. Dražší varianta má navíc možnost budování ovládacího pultu, pohledu z kabiny/vagónu, "stereo" zobrazení pro 3D brýle.

Doporučená hardwarová konfigurace leckoho odradí, ale já jsem těsně nad minimy a nestěžuji si (jde mi to lépe než TRS2012 s podobnou tratí).
Minimální konfigurace je dvoujádrový procesor s 2.5 GHz, 2GB RAM, video karta s 1GB VRAM a podporou DX10/PixelShader 3.0.
Doporučená konfigurace je čtyřjádrový procesor s 3.2GHz, 8GB RAM, video karta s 2GB VRAM a podporou DX11/PixelShader 4.0.

Simulátor je německy.

Obsažené prvky (vozidla, návěsti) se týkají německých železnic. Spousta dalších se dá dokoupit na jejich eShopu za pár EUR ale i tak těch československých je tam pár a pro staré EEP. Mimochodem toto by byla asi cesta pro spoustu vývojářů z TRS/MSTS/RW jak aspoň něco vydělat na svých modelech - k všestranné spokojenosti ( například Hummusův Elefant by tam moc slušel ).

A teď už si to pojďme představit.

HLAVNÍ NABÍDKA

V hlavní nabídce můžeme založit novou mapu, otevřít existující či naposled otevřenou. Dále je zde odkaz na manuál (PDF v němčině) a na video prezentaci. A samozřejmě ukončení.

NOVÁ MAPA

Po vybrání tlačítka pro vytvoření nové mapy se objeví okno s definicí nové mapy.

Zde se zadávají rozměry a je možné si nechat vygenerovat výškový profil s otexturováním.

REŽIM VE 2D

Vpravo je okno 2D, kde budeme stavět, onen zelený úhel ukazuje pohled po přepnutí ve 3D, to nemusíme řešit. Vlevo je kolekce nástrojů a okno s jejich parametry.

KOLEJE

Kliknutím na ikonu s kolejí se dostaneme do režimu stavění kolejí.

Nahoře vybíráme typ, pak druh (běžná, dvou a třícestná výhybka, koncová). Kliknutím na 2D plochu ji umístíme. Vybranou kolej můžeme kopírovat nebo ručně napojovat.

Pokud na vybrané koleji klikneme pravým tlačítkem myši, uvidíme vlastnosti té koleje.

Klíčovými vlastnosti (aspoň pro teď) je přepínání sady parametrů comboboxem nahoře, úhel oblouku Winkel (0 či 30), délka koleje Lange (60 u rovné), poloměr oblouku Radius (50 u oblouku).

To "převýšení" se týká příčného sklonu, například v oblouku u vysokorychlostních tratí.

Dole je vidět hotový ovál. Tak přesně takový, od východoněmecké firmy Piko, jsem dostával občas pod stromeček o Vánocích let dávno minulých (Ok, ty poměry byly trochu jiné a těch rovných míň).

Je zde rozkresleno, jak se ten ovál složil. Těch možností je ale spousta, včetně "flexi" varianty, kdy prostě tu kolej taháte "od oka".

REŽIM VE 3D

Je čas ukázat si to ve 3D. Přepneme se pomocí tlačítka s barevnou kostkou v levém dolním rohu (nebo stiskem F7). Zpět bychom se vrátili tlačítkem na stejném místě ale s ikonou náčrtku (či stiskem F5).

Vlevo je 3D ovládací okno, kde se budou ovládat a umísťovat vozidla, vpravo je "radarové" okno - 2D pohled na mapu. Zbytek je pak už náš 3D pohled vybranou kamerou.

NASAZENÍ VOZIDEL

Pro nasazení vozidel na trať (silnici, tramvajové koleje,...) slouží hodní tlačítko na 3D panelu.

Vybere se kategorie, pak konkrétní model. Zkontroluje se náhled a myší se najede nad místo umístění (kolej, silnice,...). Ukazatel se změní na znamení, že je možné tam vozidlo vložit a kliknutím se vloží. Ještě se potvrdí nebo změní název, pod nímž bude vozidlo vystupovat v mapě.

Na obrázku dole vidíte vlak vedený parní tendrovou lokomotivou se dvěma osobními vozy.

RUČNÍ OVLÁDÁNÍ

Vlak můžeme ovládat ručně. K tomu slouží druhé tlačítko shora na 3D panelu. Ruční režim je indikován tím, že tlačítko je podbarvené modře.

Nahoře vybíráme konkrétní vozidlo. Většinou to bude lokomotiva, ale je na místě upozornit, že pokud byl vlak zastaven a měl aktivní vlakovou brzdu (třeba z automatického režimu, viz dále), pak jsou zabrzděny všechny vagóny a chytré je odbrzdit. U lokomotivy horní posuvník určuje výkon, střední brzdu a spodní směr jízdy. U vagónů je jen brzda.

AUTOMATICKÉ OVLÁDÁNÍ

Stavíme kolejiště modelové železnice a tam se dá předpokládat, že by vlaky měly jezdit sami. K tomu slouží automatický režim ovládání, kdy je vlak řízen počítačem. Takový vlak reaguje sám například na návěstidla.

V tomto režimu se ovládá vlak, nikoliv jednotlivá vozidla. Vlak má před jménem znak "#" a je možné jej vybrat nahoře. Další co nastavujeme je cílová rychlost vlaku, ta se zadává do okénka "Setze". Samotné posuvníky zde použít sice můžeme, ale není to moc praktické. Snad jen řeknu, že ten horní ukazuje aktuální rychlost. Úplně dole je možné vybrat trasu, kterou vlak pojede, o tom někdy příště.

KAMERY

V 3D pohledu může měnit svůj pohled, chcete-li kameru. Může být volná (kdekoliv) nebo pevně spjatá s vozidlem. Chce to trochu cviku, zejména v tom volném pohybu. Šipkami otáčím na místě hlavou kolem dokola a nahoru dolů. Nahoru/dolů se SHIFTEM mně zvedá nad terén (dorovnáme pohled pak bez SHIFTu). Šipky do stran s CTRL umožní posouvat se do boku a vpřed/vzad. Jde to i myší, ale tam to chce snad ještě větší zvyk.

Vozidlová (sledující) kamera se může přepínat klávesami 1, 2, 3, 4, 5, 6. Existuje i pohled z vagónu a z lokomotivy, ale ten umí až edice EXPERT.

Statické kamery je možné ručně nasměrovat dle potřeby (stanice Ves, přejezd, výjezd z tunelu...) a pojmenované uložit v liště nahoře. Pak je možné je vybírat z comboboxu nahoře.

Můžeme se přepnout do celoobrazovkového režimu a to klávesou F4. Zpět pak zase přes ESC.

POČASÍ A SPOL

Je možné nastavit, v jakém prostředí se modelové kolejiště bude nacházet. Volit můžeme den či noc, nebo prostě průběžně čas nastavený v EEP, který je vidět dole na stavové liště vpravo. Nastavujeme množství mraků, déšť, sníh, vítr, mlhu. Můžeme určit roční období a také můžeme vybrat tapetu, která bude "za" kolejištěm.

Na obrázku dole vidíte ukázku v noci. Noc není úplně tmavá - kritizoval jsem to u Railworks, padni komu padni, kritizuji i zde. Osvětlení vlaku můžete řídit v režimu automatickém pro celý vlak najednou, v manuálním i po vagónech. Ovládá se "žárovkou" pod 3D editorem.

Pro férovost i uvede, že když jsem to zinscenoval a zapnul, tak se mi to nechtělo zobrazit ve 3D (v desítkách pokusů předtím to šlo, poté taky). Vyřešil jsem to uložením mapy a restartem simulátoru. Uvádím jen pro úplnost, jinak jsem se simulátorem nějaké problémy se stabilitou neměl.

ADAC - DÁREK PŘI NÁKUPU

Než se rozloučíme, tak jsem ještě připravil jednu věc. S nákupem jsem dostal od Trendu zadarmo sadu vozidel ADAC. Je k dispozici po přihlášení na stránky eshopu simulátoru, v sekci "Mein Konto", části "Bonusartikel" (samozřejmě až po nákupu).

Jedná se o zásahový vůz Ford s otevíratelným kufrem, "rozbitý" Peugeot s otevíratelnou haubnou, vyprošťovací kamión a vrtulník EC 145. Po doplnění o pár vozidel IZS, co jsou součástí simulátoru (policie, hasiči, ambulance), to vidíte na obrázku.

A to je pro dnešek vše.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.