První stanice v Eisenbahn-X (EEP 10)

Minule jsme si ukázali, co a jak v Eisenbahn-X a vytvořili jsme si malý ovál. Dnes si uděláme jednoduchou železniční stanici s více vlaky, nějakou signalizací s jednoduchou automatikou.

Železniční stanice bude mít dvě staniční koleje, jedna bude sloužit pro osobní vlaky, druhá pak pro vlaky nákladní. Bezpečnost bude zajištovat poloautomatická signalizace.

Před tím ale potřebujeme základ našeho kolejiště, takže si uděláme (nebo otevřeme a uložíme pomocí "Anlage speichern unter") ovál z minula.

Připomínám - 3x rovná 60m kolej, pak 6x oblouk 30 stupňů s poloměrem 50m. A ještě jednou nahoře.

Dole si tedy uděláme stanici "Jižní město". Nejprve "chňapneme" první rovný díl (ten vlevo) a posuneme si jej o kousek dolů, otevřeme vlastnosti (pravé tlačítko) a zkrátíme "Lange" z původních 60m na 50m. Pak v sekci kolejí vybereme kolej pro výhybku (tj tu vlevo dole) a plácneme ji nad volné místo. Otevřeme její vlastnosti a nastavíme délku 10m. Vložime si do volného prostoru dvě rovné koleje, jednu upravíme na oblouk 20 stupňů a poloměr 50m, duhou totéž, ale oboje záporně. Měli bychom tedy mít toto:

Nyní vezmeme výhybku a koncem s "šipkou" ji nasuneme na konec oblouhu tratě. Na její konec pak podobně umístíme nyní 50m původní kolej. Všimněte si, že výhybka, ač je z obou stran "umístěná", barvu nezměnila. Nejsou totiž ukotveny všechny její body. A to uděláme teď, vezmeme oblouk s kladnými hodnotami a umístíme ho na místo na kolej v místě přestavníku (černý čtverec), pokud je vše v pořádku, objeví se světle zelený trojúhelník a kód vytvořené výhybky, zde 0001. Poslední oblouk (se zápornými hodnotami) umístíme na konec oblouku, aby konec šel paralelně se stávající rovnou kolejí. Výsledek by měl vypadat takto:

Na druhé straně postupujeme obdobně, jenom upozorním, že výhybku dáváme opět šipkou k oblouku, takže se jakoby otočí. Zrovna tak se oblouky pak dávají zelenou šipkou na výhybku. A pak podobne konec oblouku výhybky. Tady je ukázka té střední části:

Doplníme dvojici rovných 60m kolejí - další staniční kolej. Ta druhá kolej přesaduje, takže ji vybereme, a táhneme za zelený kruh na konec oblouku, pak pustíme - výhybka se sama zkrátí na potřebnou délku.

Ve 3D to pak vypadá takto (F7, F5):

Nyní (opět ve 2D) vybereme sekci Signalsystem (ikona návěstidla s výstrahou), zvolíme kategorii Signale/Signale, jednoramenné návěstidlo HP01Form a klikneme s ním na kolej v oblouku vlevo před zhlaví.

Jak vidíme, umístila se nám jednak předvěst a druhak návěstidlo. Kliknutí na návěstidlo se obě vyberou a můžeme předvěst umístit o něco dál. Kliknutím pravým tlačítkem si můžeme otevřít vlastnosti návěstidla.

Můžeme si zkusit přehazovat hodnotu. Hodnota "Fahrt" je "zelená" (Volno), hodnota "Halt" je "červená" (Stůj). Přehazovat lze i klikáním se SHIFTEM na 2D či 3D mapě.

Další dvě návěstidla (stejného typu) umístíme na konce staničních kolejí. Celkem tak získámě tři návěstidla - vjezdové a dvě odjezdová. Naši modelovou železnici budeme provozovat v jednom směru, proti směru hodin, takže z tohoto hlediska jsme hotoví.

Pokud nasadíme vlak a necháme jej jezdit v automatickém režimu, bude korektně reagovat na stav návěstí - zastaví na STUJ, rozjede se po přepnutí na volno.

Slíbil jsem režim poloautomatický a nikoliv čistě manuální, takže si přidáme sadu kontaktů.

Klikneme na návěstidlo a v nabídce vlevo vybereme kontakt pro signál. Ten umístíme ZA vybrané návěstidlo ale PŘED následující výhybku. Pravým tlačítkem otevřeme jeho vlastnosti a nastavíme, že platí jen pro "náš" směr "Richtung" - záleží na směru pokladky kolejí - směrodatný je směr šipky po opuštění vlastností. Ještě nastavíme dole "Effekt" na "Halt". Tato sestava nám zajistí, že jak vlak mine návěstidlo, toto se samo shodí na "STUJ". Udělejme pro všechny tři návěstidla.

Všechna tři nbávěstidla kliknutím se SHIFTEM nastavte na STUJ.

Nasaďme v 3D okně vlak. Doporučuji vybrat pro naší venkovskou stanici motoráček v sekci "Rollmaterial, Bahn, Normalspur, Triebwagen, Triebwagen" typu "VT58". Pozor, nezaměnit za "VS58" či "VB58", to jsou přípojné vozy. Přepněme do automatického režimu, rychlost 40 km/h. Může se stát, že po nasazení se vlak rozjede přes STUJ, to je dáno místem vyhodnocování návěsti. Po okruhu už pojede správně.

Poslední věc, co si dneska uděláme, je osazení nádražní budovy. Ve 2D klikneme na "Immobilien", zvolíme sekci "Immobilies, Verkehr, Bahnhoefe" a vybereme třeba "Abfertigung Lauscha". Klikneme nad kolej a umístíme tak nádražní budovu. Srovnáme ji podle kontroly ve 3D aby nástupiště končilo proti odjezdovému návěstidlu.

Přidáme pár stromů ve 2D, v sekci "Landschaftselemente" s ikonou stromu, kategorie "Landschaftselemente, Flora, Vegetation". Třeba břízy "Birke".

A to je pro dnešek vše.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [2]

Leonell | 7. června 2014 | 07:13 |

Díky. Já zatím stále na nějaké problémy s výkonem nenarazil, ono to přijde když toho asi bude víc pohromadě, zejména pobíhající zvířata a lidi asi budou vůči FPS nepřátelští :)

gombicek | 3. června 2014 | 17:49 |

Fajn navod. A super je, ze sa da pouzit aj na starsie verzie:) Nad touto uvazujem ale dost sa obavam, ze na 8800gt by som to uz nerozbehal:(