Kontakty a kochání (EEP 10)

Minule jsme si ukázali, jak dělat výhybky a řekli si pár věci o kontaktech. Dneska si ukážeme, jak "naprogramovat" AI, aby něco dělalo samo a tím se už konečně přiblížíme k tomu, o čem modelové kolejiště je.

Na rozcvičení si ukážeme železniční přejezd. Určitě jde udělat i graficky lépe, nám jde primárně o kontakty a funkčnost takže zatím se s detaily nebudeme zdržovat. Na rovný úsek kolejí dáme kolmo ze sekce Strassenstill silnici typu Stadtstrasse (městská silnice).

V sekci Signalle vyberme Halbschranke(DR) /můžete zkusit i BUA Beh objekty/ a umístíme na silnici (opakuji - na silnici) poblíž přejezdu, z každé strany kolejí jednu závoru (jeden objekt). Ve 2D pohledu je ta závora indikována jako zvednutá, tak aby vás to nepopletlo, že "zavíráte trať". Připomínám, že otočení objektu na druhou stranu silnice dosáhneme přetažením "předvěsti" za návěstidlo - tím se to otočí. Ano, i silniční závora má /neviditelnou/ předvěst, důvodem je nejspíš reálnější chování aut, aby z 90 kmh nezastavovaly na metru.

Vybereme jednu ze závor a na koleje ve směru jízdy před závory dáme kontakt a nastavíme typ HALT. Totéž pro druhou závoru. Vybereme jednu ze závor a na koleje ve směru jízdy za závory dáme kontakt a nastavíme typ FAHRT. Totéž pro druhou závoru. Pokud bychom měli obousměrnou trať tak bychom to museli udělat i pro druhý směr.

Oproti tomu náhledu si dejte ty "zavírací" kontakty na nějakou delší vzdálenost před přejezdem.

Pro ještě větší efekt si můžete dát před přejezd na koleje kontakt typu Fahrzeug (vozidlo), do správného směru (Richtung), pro veškerý provoz (Alle), a nastavte zahoukání "Warnsignal geben" a zpomalení (Geschwindigkeitsuberwachung festlegen 20kmh). Za přejezd pak další kontakt typu Fahrzeug (vozidlo), do správného směru (Richtung), pro veškerý provoz (Alle) a vrácení rychlosti na traťovou rychlost, řekněme 40kmh (Geschwindigkeitsuberwachung festlegen 40kmh). K dokonalosti nám chybí návěsti a to prosím tedy napravme umístěním Immobilien / Verkehr / Signaltafeln návěstí "Lf4 20 Holz" resp "Lf4 40 Holz" (rychlosti) a "Pfeiftafel" (Pískejte).

Můžete si udělat silniční okruh a umístit na něj nějaká auta. Dělá se to úplně stejně jako u kolejí a vlaků.

A teď jedeme z kopce. Dnes jsem si připravil kolejiště viz obrázek. Tu trať "mezi" (onen červený spoj) mám rovně, ale to není podstatné. Naším úkolem bude rozjet lokomotivu, připojit vagón na odbočce, dojet do druhé stanice, na boční koleji vagón odpojit a s lokomotivou zůstat stát na "průjezdné" koleji. A to vše automaticky.

Než se pustíme do větší akce, musíme si vysvětlit jednu věc. Když umístíte lokomotivu, vagóny, tak zadáváte (nebo potvrzujete) název. Ucelený vlak pak dostává název z toho odvozený, začínající na "#". Kontakty mohou volitelně reagovat jen na některé vlaky. Například můžete nastavit, že se výhybka přehodí pro vlak "N1234" ale nepřehodí pro "Os1457". Jenže to není úplně praktické, protože si můžete říci, že stejnou trasu by měl absolvovat jiný vlak, třeba s dieselovou lokomotivou. A pak byste buď museli původní vlak odebrat a nový pojmenovat stejně, nebo každý z potřebných kontaktů opravit.

K tomu slouží tzv Route (či Fahrstrecke). Český ekvivalent je "vlaková cesta", částečně to sedí na "tu" reálnou vlakovou cestu stavěnou na železnici. Nejprve musíme založit nový název, to se udělá v menu "Fahrstrecke", "Fahrstrecke bearbeiten". Nahoře necháme "Neue Fahrstrecke" a dolů zadáme název, například "NAKLAD". Klikneme Hinzufuegen "Přidat" (nezapomenout!) a pak klikneme OK. Od teď můžeme u každého kontaktu říci, že platí jen pro tuto vlakovou cestu. Tak jdeme na to.

Nejprve si projdeme úvodní část.

Vidíme lokomotivu, vagón na odbočce, výhybku V1.

Kontakt 1 - výhybkový (Weiche) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, přepne V1 na FAHRT.

Kontakt 2 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, obrátí směr jízdy (Fahrrichtungsumkehr) a pokračuje rychlostí 10 kmh (festlegen 10kmh). Ovšem pouze v případě, že výhybka V1 byla na "FAHRT". Nezapomeňte, že se tudy bude z odbočky zase vracet a musí pokračovat dál.

Kontakt 3 - výhybkový (Weiche) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru (teď couvá), přepne V1 na ABZWEIG (do odbočky).

Kontakt 4 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, pokračuje maximálně rychlostí 5 kmh (nich schneller als 5kmh). Nechceme do tohoto vagónu napálit ve velké rychlosti, že?

Kontakt 5 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, obrátí smněr (Fahrrichtungsumkehr) pokračuje rychlostí 30 kmh (festlegen 30kmh). Tady dvě poznámky - ten kontakt je úmyslně ZA vagónem, takže vlak kousek couvá. Já měl problém, že když byl před vagónem, tak se někdy nenapojil, když byl pod vagónem, tak se nespustil. Proto je až za vagónem. Těch 30 kmh tady není moc reálné, lepší by bylo dát zase těch 10kmh a až projede odbočkou, zvyšit třeba na 40kmh. Domácí úkol :)

A teď druhou část.

Vidíme dvě paralelní koleje, obsluhované výhybkami V3 a V4.

Kontakt 1 - výhybkový (Weiche) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, přepne V3 na ABZWEIG (do odbočky).

Kontakt 2 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, zpomalí do odbočky na rychlost 10 kmh (festlegen 10kmh). Ovšem pouze v případě, že výhybka V1 byla na "FAHRT". Nezapomeňte, že se tudy bude z odbočky zase vracet a musí pokračovat dál.

Kontakt 3 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, s odložením o 15s "Aktivierung verzoegert", nařídí rychlost 10 kmh (festlegen 10kmh). Důvod vysvětlím u kontaktu 5.

Kontakt 4 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, s odložením o 8s "Aktivierung verzoegert", nařídí odpojit právě jeden vagón (Rollmaterial Nr = 1) a to ze zadní části vlaku (Kupplung leosen = hinten). Důvod vysvětlím u kontaktu 5.

Kontakt 5 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, nařídí zastavit (festlegen 0 kmh). Tato trojice kontaktů funguje takto: vlak projede první, který mu řekne, že za 15s má jet 10km, druhý kontakt mu řekne, že za 8s má opojit vagón. Třetí (tento) kontakt mu nařídí zastavit. Což dohromady udělá to, že vlak zastaví, stojíce odpojí vagón a pak se zase rozjede. Čili poměrně reálné chování.

Kontakt 6 - výhybkový (Weiche) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, přepne V4 na ABZWEIG (do odbočky).

Kontakt 7 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, obrátí směr jízdy (Fahrrichtungsumkehr) a pokračuje rychlostí 10 kmh (festlegen 10kmh).

Kontakt 8 - výhybkový (Weiche) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, přepne V4 na FAHRT (rovně).

Kontakt 9 - vozidlový (Fahrzeug) kontakt, pro všechny (Alle) vlaky s vlakovou cestou (Route) "NAKLAD", v daném směru, zastaví vlak (festlegen 0kmh), respektive lokomotivní vlak.

Pokud nyní nakážete lokomotivě jet jako AI rychlostí řekněme 20kmh, tak splní co jsme si navymýšleli. Předtím si to uložte, ať máte startovací pozici.

Ještě jednu věc. Narazil jsem na nějakou chybku v EEPX, kdy za nějaké konstalace výhybka přehodí svou logiku odbočka/rovně. Funguje dobře, jenom prostě je to prohozené. Vyřeší se to tím, že se "odtrhne" úvodní oblouk ("odbočka") a odsune se i výhybka. Dá se zpátky výhybka, pak zase oblouk a vše funguje jak má. Já zkoumal proč mi to nepřehazuje a bylo to takováto hloupost.

A ještě druhou věc, takový bonus: můžete nadefinovat a pojmenovat pohledy ve 3D, umístit kontakt typu Kamera na trať a určit jaký pohled se tím aktivuje. Takto se pak budou měnit pohledy během jízdy vlaku. Můžete tak třeba přepnou pohled přes závory, nebo při připojování vagónu. Nicméně během "ladění" to moc praktické není, spíš pak na konec, když už vše funguje.

A to je pro dnešek vše.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [0]

Diskuse k tomuto článku nebyla započata.