Rail Simulátor - recenze (část1)

Vlaková komunita se po dvou letech čekání dočkala. Na scénu se i přes různé odklady od dubna až po říjen přiřítil Rail Simulátor. Vyplatilo se půl roční zdržení ? Je to na simulátoru znát ? To všechno se dozvíte v této první části recenze (druhá část vyjde až po zveřejnění editorů), aneb jak Kuju obkoukalo obchodní strategii nejmenovaného gigantu.

V první řadě se pojďme podívat co si za cenu 1250,- přinesete.
Balení obsahuje:
- český manuál
- tabulku ovládání i s obrazem klávesnice
- samotné DVD se hrou

Není toho mnoho, ale je to určitě vše potřebné co potřebujete. Samotnou instalaci určitě není třeba rozebírat. Zabere nějakých pár minut (díky installshield) při kterých budete dotázáni na registrační číslo a místo kam instalovat. Volby jako nainstalovat pouze simulátor bez tratí tady nenajdete. Což znamená, že Vám hra nekompromisně zabere 4 GB na Vašem disku. Kromě samotného simulátoru se Vám do systému nasypou staré ovladače na fyziku od společnosti Ageia. Doporučuji proto stáhnout novější verzi. Zajímavostí je, že na některých konfiguracích se nevytvoří žádný zástupce na ploše k rychlejšímu spuštění hry.

Jdeme si hrát
Při spuštění hry máte jedinečnou možnost nastavit si rozlišení, kvalitu zvuku i obrazu. Pokud budete chtít změnit rozlišení později tak jedině přes opětovné spuštění hry. V grafickém menu totiž položka na změnu rozlišení úplně schází. Naštěstí nastavení kvality textur, vody, stínů a jiných grafických blbůstek v menu zůstalo. Kromě grafického nastavení jsou zde ještě možnosti nastavení hlasitosti zvuku a ovládání hry (od nováčka po experta). Co si bohužel ve hře nenastavíte je rozložení kláves i když Kuju tuhle možnost plánuje integrovat později dokonce i s profily od různých uživatelů.

Tímto jsme vyčerpali možnosti samotného nastavení hry a můžeme se vrhnout přímo do akce. Hra obsahuje 4 detailně propracované tratě a 9 různých mašin od parní až po elektrické. Ke každé trati si můžete zvolit hned ze 3 možností: volnou jízdu, scénáře a editor. Začátečníci by měli nejdříve zkoušet volnou jízdu, kde si pořádně osvojí ovládání. Čekáte-li tutoriál, který Vám bude diktovat co máte zmáčknout a vodit Vás za ručičku tak se ho nedočkáte. Ostatně není zase úplně potřeba, protože v balení ke hře je mapa kláves, které je možné použít i s českým popisem.
Nevýhodou volné jízdy je vlastní nastavení času, počasí a místa začátku. Z nepochopitelných důvodů tuhle možnost Kuju do hry neintegrovalo.

Scénáře ve hře
I scénářů ve hře je málo. Sice Kuju dodrželo slíbených 15 scénářů, ale cca 4 scénáře na jednu trať je celkem málo. Ono by to stačilo, kdyby trošku Kuju zaimprovizovalo a scénáře udělalo kvalitnější. Jízdu ze zastávky A do zastávky B nepovažuji zrovna za kvalitní scénář a takových je ve hře několik. Zajímavější scénáře jsou posunovací, u těch se člověk pořádně zapotí.

Ovládání hry
Už někde v úvodu jsem zmínil, že hra obsahuje 3 módy ovládání. Úplný začátačník si vystačí se 4mi klávesami, které slouží pro určení směru a změnu rychlosti nebo brzdění. Pokročilější ovládání už obsahuje další možnosti, ale to nejzajímavější ovládání je expert. Tedy bylo by nejzajímavější, kdyby dalo možnost Kuju klávesy změnit. Defaultní nastavení totiž vůbec nevyhovuje a tak honíte prsty po celé klávesnici jen pro zastavení soupravy. Šikovní uživatelé si samozřejmě za pomocí hexeditoru dokáží upravit ovládání sami editací bin souborů. Nešikovní můžou šáhnout na stejné nastavení jaké bylo použito v MSTS.
Novinkou u ovládání je možnost ovládat spřáhla (pokud si volbu v menu ponecháte vypnutou, akorát je nemožné připojit vagóny přední část parní lokomotivy - neoficiální oprava), motor loko (můžete ho vypnout a zase nastartovat), dveře (bohužel jenom otevřít).

Cabview ve 3D
Co Microsoft Train Simulátor nezvládnul v první verzi Auran dokázal hned. Kuju po vzoru Auranu přidal do hry podporu 3D cabview. Díky tomu se můžete po kabině vesele procházet ze stanoviště, ohlížet se volně nebo zoomovat na objekty před sebou. Cabview zde samozřejmě není pro parádu, i zde totiž můžete ovládat vlakovou soupravu za pomocí různých tlačítek a páček. Nejvíce jich najdete samozřejmě v parní loko, kde musíte regulovat i vodu. Kromě samotného 3D zpracování přináší cabview zajímavosti v podobě stínítka proti slunci a funkčních stěračů. Bohužel stěrače jsou i přes svou funkčnost stále jen na ozdobu. Sklo se totiž ve hře nešpiní, deštěm nezamočí a sněhová pokrývka stihne roztát než na něj dopadne.
V cabview samozřejmě neschází vykouknutí z okna nebo pohled přímo na peron. Zajímavou novinkou po které volali všichni hráči je možnost přepínání stanovišť (jen v případě že to loko nebo souprava umožňuje).

Další ovládací prvky ve hře
Kromě klasického ovládání vlaků hra obsahuje další zajímavosti jako jsou různé druhy pohledů. Většinu z nich jako jsou pohled na přední či zadní soupravu vlaku, TV pohled, pohled cestujícího, pohled na posunování vlaků samozřejmě znáte ze starého MSTS. Nový pohled je na celou trasu, který si můžete v klidu zoomovat oběma směry jak se Vám zachce.

Jak dopadly informační tabulky?
I zde Kuju zapracovalo i když u některých prvků řekl bych k horšímu. Při stisku různých Fx kláves se dozvíte hned několik informací jako jsou úkoly mise, splněné úkoly mise, rychlé uložení, track monitor, monitor stavu vlaku a zapnutí a vypnutí informačních nápisů. Co se dozvíte v úkolech snad nemusím popisovat, co dělá položka uložení hry si zjistíte sami. Mě zaujal celkem nepřehledný track monitor, který doznal změn dovolil bych si říct k horšímu. Ukazuje totiž jen aktuální úsek tratě, příští signalizaci, ale neukazuje příští rychlost. A pokud se jedná o přehazování výhybek, správná cesta svítí modře, jenže okno je tak malé, že tu cestu uvidíte na poslední chvíli. V jiných záložkách track monitoru najdete vzdálenost příští Vaší zastávky nebo sklon tratě.
Dalším mínusem je nezobrazení akce při stisknutí klávesy, takhle mačkáte do prázdna a ani nevíte co jste udělali za úkon. V indikátoru vlaku se dozvíte informace o spotřebě, kolik máte ještě v nádrži, jakou rychlostí jedete. Poslední indikátor ukazuje na jaké jste koleji a čísla různých vagónů, snad jen kdyby to ukazovalo na průhledném podkladu a né v takové šedé bublině přes kterou nemáte šanci vidět další.

Posledním herním módem ve hře je editor. Na co takový editor slouží je všem určitě jasné. Nejedná se bohužel o zcela kompletní editační nástroje, ty hodlá Kuju vypustit až 12. listopadu. Editor přímo ve hře má bohužel omezené možnosti díky kterým hra hodně ztrácí. Co všechno dokáží veškeré editační nástroje ? Na to se podíváme podrobněji ve druhé části recenze. Tuhle bych věnoval jenom samotné hře.

Fyzika a život
Engine Rail Simulátoru používá technologii Ageia Physx díky které by měla být fyzika reálnější. Je pravdou, že listí na stromech se chvěje, tráva se pohupuje, keře lítají vzduchem :) Skutečně keře létají vzduchem kde také zůstanou. Nejčastější jev zejména u tunelů, kdy potkáte keř ve vzduchu (neletící, jen levitující). Katastrofická fyzika nastává když se podíváte na vykolejení vlaku, které vypadá směšně podle toho v jaké rychlosti se Vám vykolejit povede. V tu chvíli si řeknete kam že se ta fyzika poděla. Ostatně o o nehodách zde najdete článek zvlášť. Reálněji se chovají i vlaky, ostatně je to pouze dobrým nastavením bin souboru. Kromě fyziky je ve hře i život, kolem tratě se mihnou zvířata, letící ptáci, po cestě jezdí auta a na nádražích Vám pod kola z peronu skáčou lidi. Jojo Kuju chtělo zřejmě udělat radost všem příznivcům Carmagedonu. Ovšem s lidma jsou i jiné potíže, občas se jim nechce na peron ani dorazit a nádraží vypadají pustoprázdně i přestože jdou zde slyšet zvuky lidí. I tenhle bug se chystá Kuju opravit co nejdříve. První to vypadalo, že se mizejici problém vyskytuje při ovládání expert, ale sám sem si později vyzkoušel expert ovládání a pohrál si s nastavením grafiky, lidi nezmizeli. Chyba bude i někde jinde.
Kromě lidí se komunita těšila na fungující průmysl stejně jako je tomu v TRS 2006. Bohužel jsme se u některých částí nedočkali a například s uhlím můžeme jen sledovat plně naložené vagóny jak si jedou teprve pro náklad. Jiné je to při nákladu kontejnerů, kde se kontejnery skutečně nakládají.

Grafické zpracování
Po grafické stránce je to pastva pro oči. Grafika je dokonalá. Zpracování kolejí doznalo pěkných změn. Díky tomu můžete najít v kolejišti zabezpečovací zařízení nebo odložené další nevyužité kolejnice. Perfektní stínování a dobré modely dávají do hry víc života. Jenže to není všechno. Všichni díky technologii Ageia Physx očekávali trošku víc reality co se počasí týče. Takže tady máme sice o něco lépe propracovaný déšť než v MSTS, obloha k němu vypadá hodně dobře, o něco lépe propracované sněžení ale kde je ta slíbená mlha ? Při mlze je viditelnost téměř stejná jako bez ní. A co je maximální vrchol, v Rail Simulátoru nenajdete noc. I pokud si dáte nastavení scénáře na půl noc, bude hra vypadat jako při světle. Smutné je, že ve hře nehrajou roly ani světla. Při aktivaci se nic nestane, jdou aktivovat pouze tlumené a nebo zadní. Kromě scházejících světelných efektů Kuju obkoukalo efekt zavlažování tunelů a nádražních hal z Trainzu. Ještě štěstí, že alespoň do vagónů s pasažéry neprší. Co sem ale zaznamenal je plynulé kousání hry. Hra se nekouše jako MSTS, ale provádí to zcela plynule kdy se obraz zrychluje a zpomaluje. Efekt jako by jste neustále přidávali a brzdili soupravu s tím rozdílem, že jí rychlost neklesá a nestoupá. Samozřejmě tento efekt je způsoben pokud grafická karta nestíhá. Všechno se uvede do plynulého chodu hned jak si vyladíte nastavení.

Zvukové efekty
I zvuková stránky hry překvapila i přestože zvuk občas laguje a nenavazuje korektně. Samply motorů zní dobře, potěší i píštění kol při brždění, skřípání kol při průjezdu obloukem, jemné chvění a cvrlikání kolejí při blížícím se vlaku nebo efekt projíždějícího vlaku s pohledem na vagóny.

Okolní modely ve hře
Jde vidět, že se chlapci z Kuju snažili a vymodelovali jak dokonalé soupravy tak i dokonalé modely ve hře akorát s malou chybou. Čekal bych od modelu, že se bude chovat jako model a né jako objekt který je ve hře pouze na ozdobu a modelové vlastnosti nesplňuje. Viz třeba sloupy okolo tratě, v některém úseku jsou tak blízko, že prochází celou soupravou, stejně tak auta na přejezdech projedou závorama přes koleje, vlaková souprava při nehodě projede domem a nic ji nezastaví. Stejně se chovají i modely vagónů, stačí jen když se je snažíte zapřáhnout tak projedete skrz nárazníky bez reakce. I když alespoň Kuju zapracovalo na spřáhlech.

Další zajímavosti které potěší nebo zamrzí
Potěšující novinkou ve hře jsou fungující hodiny na nástupišti. Otázkou je, proč tam vlastně jsou, když ve hře nefunguje jízda na jízdní řád (alespoň v této základní verzi hry není funkce jízdního řádu aktivovaná). Kromě možnosti přepínání cabview Vás potěší možnost loko otočit na fungující točně. Víc zamrzí sloupy a troleje ve hře. U nás se sloupy používají na držení troleje, v Rail Simulátoru jsou sloupy jenom na okrasu. Trolej si mění směr sama jak se jí zachce přesně podle tratě což znamená, že se láme i bez sloupů. Naštěstí alespoň autoři trolej vylepšili, už to není jenom taková čára ve vzduchu.
Kromě tohoto výčtu chyb hra obsahuje ještě další ve formě pohledů. Občas totiž přestane při změně pohledu reagovat kamera ovládaná pomocí šipek a musíte si pomoct přes pravé tlačítko myši. Jinak zadní a přední kamera (pohled 2 a 3) si nepamatuje pozici pohledu.

Vydáme to teď i když je to beta, však oni nám řeknou co je potřba
Takhle nějak by se dala charakterizovat kvalita Rail Simulátoru. Nepřipomíná Vám to něco ? :) Hra je v určitých částech opravdu nedodělaná, zabugovaná a při dotazech na technickou podporu se vrací odpovědi ve stylu: to je featura hry, to není vůbec špatné, atd... Naštěstí snad Kuju dostane rozum a všechny nedodělky co nejdříve opraví. Zajímalo by mě, co dělali celou dobu beta testeři, kteří hru testovali už od března.

Samotný závěr
I přes spoustu chyb, které hra obsahuje ji považuju za krále vlakových simulátorů. Kuju udělalo maximum a jestli se pustí i do oprav bude to bezchybný nástupce Train Simulátoru. Hráčům ke štěstí schází už jen editory na aktivity, tratě a jiné addony. Věřím, že Rail Simulátor zažije větší boom než Train Simulátor. Vpadl totiž už do existující komunity, která se do něho pustila opravdu naplno. V příští části recenze se podíváme na možnosti všech editorů (toho co je ve hře plus přídavného Develop Tool balíčku).

Tímto bych chtěl poděkovat obchodu Gameexpres za zapůjčení hry Rail Simulator k recenzi.

Další downloady:

Přidání příspěvku do diskuse

Jméno:
E-mail:
Website:
ICQ:
MSN:
Předmět:
Text zprávy:

Diskuse k článku [16]

Unknow | 18. února 2012 | 16:22 |

ERROR:Could not find valid technique for effect 40177212
FILE: C:\Dev\RailSim\Code\Libs\Heracles\Engine\Draw\DxCommon\cHcEffectDx.ccp
LINE:250 ------> čo je to za chybu,toto mi vypise pri spusteni hry,poradte pls

Kliďas | | 28. října 2010 | 13:54 |

Custe, nejak jsem nepřišel na to jak připojit vágon k lokomotivě. V MSTS stačilo jen přijet a ono se to spojilo samo...v railu přijedu, všech 5 vagonu poskoci ale nic..nevite nekdo jak na to?

pampaliny | 5. listopadu 2007 | 15:04 |

V manualu neni, ke hre je jeste prilozena takova tabulka s rozlozenim klaves a tam je popsano ovladani a barevne rozliseno pro danou obtiznost.

Jinak ovladani nakopirujes sem:
Assets \Kuju \RailSimulatorCore \InputMappers\

Laborec425 | 5. listopadu 2007 | 09:42 |

Ahoj! Víte někdo, kam zkopírovat do složky Rail simulatoru ty soubory, které jsou na to ovládání jako bylo v MSTS?
A kde je v manuálu popsané ovládání hry? Předem díky za odpověď :).

leonell | 26. října 2007 | 18:01 |

Matesh: reknu Ti to asi takto, ja mam Celeron 2.8, 512MB RAM a Radeon X1650/256.
Co jsem zkousel tak Nemecko se misty skubne ale je v pohode hratelne.
Anglii jsem nezkousel protoze na tom uvodnim nadrazi se nedalo ani poradne rozhlednout jak se to sekalo.
A co jsem si udelal jednoduchou trat tak je v pohode.

Matesh | | 24. října 2007 | 13:38 |

Zdar, uvažuju o tomto simulátoru, ale neznám HW nároky, máte někdo informace o doporučené sestavě nebo můžete poskytnout zkušenosti? Bude mi na plynulý provoz v 1280x1024 stačit Opteron144 2,4GHz, 1950XT s 256MB; 2GB DDR, ...?

JP | 20. října 2007 | 22:52 |

Trochu jsem opravil to ovládání z klávesnice. Taky podle návodu pro bin-soubory od Pampaliniho.

Zase http://members.chello.cz/trainch/InputMappers.rar

Ale stejně to na ten Apostrof píše "ID NOD FOUND". Ale funguje to.

Leonell | 20. října 2007 | 20:18 |

Zatím spokojenost, akorát mám pořád problémy s napojováním kolejí. Pokud jedu z dvou stran tak prostě nemohu docílit aby se ty koleje, které jsou evidentně u sebe a ve stejném směru, spojily.
A pokud dám magický příkaz JOIN tak se rozpojí o kus dál.
Silně to připomíná hororové spojování kolejí v MSTS. Doufám že jen něco neumím...

Leonell | 20. října 2007 | 00:01 |

Uz to maka. Musi byt zvolen Driver a i pak se musi kliknout na "1" (nic neudela), "2" externi pohled, "1" prepne do kabiny.

Leonell | 19. října 2007 | 23:03 |

Pampaliny:
Tak jsem to nainstaloval a pomerne spokojenost. Jede to relativne slusne, skubne si to jen obcas, rozhodne to neni tahova strategie.
Co ale neumim a chci se zeptat: vytvorim novou trat v editoru (jen 2km koleji), dam tam lokomotivu a chci s tou lokomotivou jezdit ve FREE rezimu. Zaboha nevim jak. Lokomotivu sice po spusteni vidim ale klavesa "1" (GoToCabview) mne dovnitr neprepne.

Leonell | 19. října 2007 | 22:58 |

Jacek:
Ja to dneska instaloval a bez problemu. Ukonci aplikace na pozadi a zkus to znovu. Nemas nejaky agresivni antivirus?

Jacek | | 19. října 2007 | 22:12 |

Já jsem si RS koupil, nainstaloval, ale při spuštění se zobrazí hláška - Nelze aktivovat odpovídající bezpečnostní modul. Program nemůže být spuštěn (kód chyby 7000).
Neví někdo co s tím?

pampaliny | 19. října 2007 | 08:15 |

Leonell: neni to tak strasne, hlavne je to podle toho jak nastavis grafiku. Chce si to pohrat s nastavenim.

Daniel: lol, jj kup si NHL, ktere vypada uplne stejne jako 06 a 07 jen nové statistiky. To se opravdu vyplati za ty prachy :D

Leonell | 19. října 2007 | 08:15 |

Já to včera objednal a dneska to přijde. Ale ta recenze vypsala další chyby, které mi narozdíl od těch, co jsem znal už předtím, vadí. No - asi bych hodně váhal.
Doufejme že to opraví.

Daniel | | 19. října 2007 | 07:01 |

Já si Rail Simulator kupovat nebudu.Nestojí mi to za to.Raději si koupím Nhl 08.

Leonell | 18. října 2007 | 23:33 |

Diky. I kdyz s tim cukanim jsi mne tedy ponekud vystrasil.